کنفرانس قلب آسیا در اسلام‌آباد برگزار شد ضرورت پاسخ فوری به «پدیدۀ شیطانی»

گزارشگر:چهار شنبه 18 قوس 1394 - ۱۷ قوس ۱۳۹۴

کنفرانس «قلب آسیا»، که یک نشست سالانه کشورهای منطقه و برخی کشورهای جهان دربارۀ افغانستان است، چند ماه بعد از نخستین مذاکرات بی‌نتیجه میان حکومت افغانستان و طالبان دیروز در اسلام‌آباد برگزار شد.
انتظار می‌رود که در این نشست دو روزه به موضوعات انرژی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری برای کمک به افغانستان تمرکز صورت گیرد، اما تهدید mandegar-3شورشگری در حال افزایش طالبان و از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مشاور امور خارجی پاکستان روز سه شنبه و در آغاز نخستین روز از کنفرانس «قلب آسیا» گفت: خواستار صلح و آرامش پایدار در افغانستان هستیم و بی‌ثباتی افغانستان را به نفع پاکستان و منطقه نمی‌دانیم.
سرتاج عزیز مشاور امور خارجی پاکستان بیان داشت: کنفرانس قلب آسیا، نشستی مفید و موثر برای تقویت همکاری‎‌های منطقه‌یی و فرصتی برای کشورهای عضو قلب آسیا برای کمک موثر به صلح و ثبات در افغانستان است.
وی اظهار داشت: افزایش همکاری‌های منطقه‌یی در مسیر مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، مدیریت بحران، ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های آموزشی از طریق اقدامات اعتماد‌ساز، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز در سخنانی در آغاز این کنفرانس گفت: افغانستان مصمم به ادامۀ مبارزه علیه تروریسم است.
وی تاکید کرد: افغانستانی آرام و با ثبات، به نفع تمام کشورهای منطقه است.
حکمت کرزی در این کنفرانس خواستار پاسخ فوری و متحد به شورشگری‌یی شد که به گفته او جهان را تهدید می‌کند.
حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این کنفرانس گفت: «موجی از فعالیت‌های تروریستی به شمول فعالیت داعش در بخش‌های مختلف منطقه و جهان یک بار دیگر یادآور شدت این تهدیدد متوجه بشریت امروزی و نیاز شدید به موضع واحد برای مقابله با این پدیده شیطانی است.»
یک نکته مثبت دیگر این کنفرانس اشتراک وزیر خارجه هندوستان است. نخستین سفر یک دیپلومات ارشد هندی به پاکستان بعد از سه سال، امیدواری‌هایی برای بهبود مناسبات دو رقیب مجهز با سلاح اتومی ایجاد کرده است.
طالبان و حکومت افغانستان در ماه جولای برای نخستین بار به صورت مستقیم در پاکستان مذاکره کردند، اما این تلاش برای پایان دادن به خون‌ریزی چهارده ساله زمانی مختل گردید که خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین گروه طالبان به نشر رسید.
مرگ ملا عمر باعث انشعاب خونباری در درون گروه طالبان شده و امیدواری‌ها به شروع مجدد مذاکرات صلح را تضعیف کرده است. هفته گذشته گزارش شد ملا اختر محمد منصور که جانشین ملا عمر تعیین شده بود، ظاهراً در یک درگیری داخلی زخمی و احتمالاً کشته شده است.
اما گروه طالبان با نشر یک پیام صوتی منسوب به ملا منصور این گزارش‌ها را رد کرده است، اما برخی طالبان اصلیت این پیام صوتی را مورد شک و تردید قرار داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.