طلاق با مردان چه می‌کند؟

گزارشگر:یک شنبه 3 حوت 1393 - ۰۲ حوت ۱۳۹۳

بخش دوم

mnandegar-3بخت کمِ مردان در ازدواج دوم
آسیب‌ها پس از طلاق در چند محور قابل بررسی است. بر اساس پژوهش‌هایی که در خصوص تأثیرات طلاق بر خانواده انجام شده است، پیامدهای فردی‌یی که طلاق بر تک‌تکِ افراد وارد می‌کند، بسیار وسیع است. سرخورده‌گی منفی، حس بدبینی و تردید و مشکلات مالی، اولین اثرات طلاق بر زنده‌گیِ فردی است که زنده‌گی مشترکِ خود را از دست داده است. حس بدبینی و تردید از ازدواج، یکی از مشکلات فراگیر در مردانِ طلاق است. آن‌ها به این فکر می‌کنند اصلاً لازم است دوباره ازدواج کنند یا خیر، یا اصلاً چه ضرورتی دارد دوباره ازدواج کنند.
برای مردان پس از طلاق فرصت‌هایی برای ازدواج مجدد به وجود می‌آید، اما آن‌ها به دلیل حس بدبینی که با سرخورده‌گی همراه است، از کنار آن‌ها می‌گذرند. جالب این است که مردان در مقایسه با زنان، از بخت کمتری برای ازدواجِ بعدی برخوردارند. اگر فرزند نیز با مرد زنده‌گی کند، این شانس کمتر نیز خواهد شد، چرا که زنان کمتری هستند که حاضر به تربیت فرزندانِ دیگران باشند. حتا اگر مردی با زنی که حاضر به پذیرش فرزندش است، ازدواج کند و به ازدواجی اجباری تن دهد، تا آخر عمر با عبارت دریغ و افسوس گذشته زنده‌گی می‌کند.
از آن‌جا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این‌گونه مسایل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابسته‌گی به همسر از نظر مسایل تربیتی و مسایل حاکم بر زنده‌گی، ضربۀ بیشتری می‌بینند.
از آن‌جا که مردان به‌خاطر مشغلۀ کاری خارج از محیط خانواده نمی‌توانند همانند زنان زنده‌گی را اداره کنند و از سوی دیگر، آشنایی کمتری با مشکلات محیط خانواده اعم از تربیت فرزندان و مسایل حاکم بر خانه دارند، دچار شکست روحی و روانی می‌شوند.

تأسف همیشه‌گی با مردان طلاق
خانه تاریک و ساکت است. کلید خانه را می‌چرخاند، وارد خانۀ خالی که تا چند هفته پیش، پُر بود از صدای فریاد و شیون زنی که با ورودش به خانه، گلایه‌هاش آغاز می‌شد. هیچ نشانی از زن در خانه نیست، اما ذهن مرد پُر است از مرور خاطرات این چندساله. خاطرات تلخ و شیرینی که تنهایی شب را پُر می‌کند و چشمانش را تا صبح بی‌خواب. انگار قرار نیست خسته‌گی این چند سال زنده‌گی مشترک از تنش بیرون رود. مانده است تنهایی این روزها را دوست دارد یا دلش برای روزهای پُرچالشِ گذشته تنگ شده است؛ دوگانه‌گی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی‌یی که بیشتر مردان با آن درگیر می‌شوند. روان‌شناسان در این رابطه می‌گویند: بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانه‌گی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می‌آید.
.
منبع: سایت آفتاب

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.