اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به‌زودی مشخص می‎شود

گزارشگر:هارون مجیدی/سه شنبه 5 حوت 1393 - ۰۴ حوت ۱۳۹۳

مسوولان حکومتی از امکان تشکیل «کمیسیون اصلاحات انتخاباتی» در روز چهارشنبه با دستور مستقیم رییس‌جمهور غنی خبر می‌دهند.
کمیسیون اصلاحات انتخاباتی قرار است برنامه‌یی را برای چگونگی اصلاح نظام انتخاباتی آماده کند.
دفتر معاون دوم رییس‌جمهور اعلام کرد: این امکان وجود دارد که اشرف‌غنی رییس‌جمهور با صدور دستوری در روز چهارشنبه کمیسیون اصلاحات mnandegar-3انتخاباتی را تشکیل دهد.
قرار است در این کمیسیون، نماینده‌گانی از ارگ ریاست‌جمهوری، ریاست ‌اجرایی و گروه‌های جامعه مدنی افغانستان حضور داشته باشند.
سرور جوادی مشاور روابط عمومی و اجتماعی معاون دوم رییس‌جمهور گفت: کمیسیون اصلاحات انتخابات موقتی است به این معنا که پس از اعمال تغییرات در نظام انتخاباتی کشور منحل می‌شود.
اعضای کمیته بررسی اصلاحات انتخابات اعلام کردند: افرادی برای کمیسیون اصلاحات انتخابات انتخاب می‌شوند که بی‌طرف، کارشناس و کاردان باشد.
محمد عاصم یکی از اعضای این کمیته، گفت: اعضای این کمیته به دنبال کسانی هستند که علاوه بر بی‌طرف بودن، افرادی باشند که در زمینه انتخابات باتجربه باشند.
قرار بود این کمیسیون هرچه زودتر تشکیل شود و کارش را در زمینۀ اصلاحات در نظام انتخاباتی آغاز کند. اما مشاور ریاست اجرایی وضعیت عمومی کشور، معضلات پیچیده، معرفی نامزد وزرا، تشکیل کابینه و سفرهایی را که رهبران دولت به خارج از کشور داشتند، از دلایل تأخیر در ایجاد کمیسیون اصلاح انتخاباتی عنوان می‎کند.
مشاور ریاست اجرایی هم‌چنان می‌گوید، هیچ مانعی برای ایجاد کمیسیون وجود ندارد و تصامیم نهایی گردیده است و آنان منتظر تصمیم رییس جمهور هستند.
او می‌گوید که ریاست اجرایی یک ماه پیش لیست اعضای خود برای این کمیسیون را به ریاست جمهوری فرستاده است.
سید حسین فاضل سانچارکی مشاور ریاست اجرایی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: در متن توافق‌نامۀ سیاسی ایجاد کمیسیون برای اصلاح نظام انتخاباتی به صراحت ذکر شده و هر دو رهبر برای ایجاد این کمیسیون تعهد کرده اند و گفت‌وگوهایی هم که پیرامون تشکیل این کمیسیون وجود داشت،
به نتیجه رسیده و روی و اعضای این کمیسیون توافق ضمنی صورت گرفته و تا چند روز آینده این کمیسیون به کار آغاز خواهد کرد.
آقای سانچارکی افزود: این کمیسیون زیر نظر رییس اجرایی طرح اصلاحی خود را ارایه کرده و به کار آغاز خواهد کرد.
مشاور ریاست اجرایی هم‌چنان گفت: «اعضای این کمیسیون پنج یا شش نفر خواهند بود که اعضای آن مشترک از طرف ریاست اجرایی، ریاست جمهوری و جامعۀ مدنی می‌باشد».
آقای سانچارکی تصریح کرد که دیدگاه و برنامه‌های اصلاحی از قبل آماده است و این کمیسیون دیدگاه و نظریاتی را که از طرف جامعۀ مدنی، نهادهای مستقل نظارت بر انتخابات، رسانه‌ها، قشر سیاسی افغانستان و طرحی که تیم اصلاحات و همگرایی داشت، تمامی این نظریات را جمع بندی کرده و بر بنیاد آن راهکاری را پیشنهاد می‌کند و این کمیسیون در برابر رییس اجرایی پاسخگو است.
آقای سانچارکی تأکید کرد: اعضای این کمیسیون بیشتر چهره‌های حقوق‌دان، صاحب‌نظر، با تجربه و اشخاصی که در زمینۀ اصلاحات انتخاباتی طی سال‌های گذشته کارهای جدی و عمیق انجام داده اند، می‌باشند.
مشاور فرهنگی ریاست اجرایی گفت: با توجه به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی داریم و هم‌چنان دور کاری پارلمان هم به پایان می‌رسد، این کمیسیون کار خود را بعد از چند ماه به پایان می‌برد.
او می‌گوید: ایجاد این کمیسیون بر می‌گردد به تصمیم رییس‌جمهور که چه زمانی آن را ایجاد می‌کند و ما منتظر هستیم که هر چه زودتر این کمیسیون ایجاد شود و کار خود را آغاز کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.