پنجشیر را دریابید

گزارشگر:شنبه 9 حوت 1393 - ۰۸ حوت ۱۳۹۳

هفتۀ گذشته، افغانستان شاهد ماتمی بود که بر اثر خشم طبیعت در کشور شکل گرفت. بر اثر سرازیر شدن برف کوچ، نزدیک به سه‌صد تن از هموطنان ما در چندین ولایت کشور کشته شده اند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
در نتیجۀ برف‎کوچ‎ و توفانهای شدید در روزهای سه شنبه و چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در مناطق مرکزی کشور، از جمله در ولایت پنجشیر، ده‎ها خانه نیز ویران و مردم بیخانمان و بیچاره شدند.
بر اثر این برفکوچها، دهها منزل مسکونی، مسجد و مکتب نیز در این ولایت زیر برف شده و زمین‌های زراعتی مردم منهدم شده است.
هنوز هیچ کس رقم دقیق تلفات را نمی‌داند و احتمال می‌رود که با تفتیش و بررسی بیشتر و پاک شدن روستاها شمار زیر برف و آوار ماندگان بیشتر شود. مردم از احتمال خیزش دوباره برف کوچ‌ها و نیز سرازیر شدن آب های گیرمانده در میان سدهایی شکل گرفته از برف‌کوچ نگران اند.
حالا سرازیر شدن آب رودخانه که بر اثر افتادن برف‌کوچ‌ها در تنگی‌ها تجمع کرده است، تهدید دیگری برای مردم پنجشیر شده است و این میطلبد که باید دولت این تهدیدها را جدی گرفته و برای رفع آن از همین اکنون اقدام کند و نهادهای بین اللمی را در جریان بگذارد.
در شرایط کنونی مردمی پنجشیر که در مناطق آسیب دیده، به کمک‌های فوری نیاز دارند. مردم در روستاهایی که راه آن کاملا بسته است، به کمک‌هایی غذایی و درمانی و گرم‌کننده نیاز دارند. تا کنون کمک‌های صورت گرفته در برخی از روستاها اندک بوده است. اگرچه مسوولان به روزنامه ماندگار گفتند که هنوز کمکی از نهادهای بین‌المللی درخواست نکرده‌اند و شورای امنیت فیصله کرده است که کمک‌های نهادهای بین‌الملی را بر بنیاد یک برنامه و نیازمندی‌های لازم درخواست می‌کنند؛ اما رویداهای غیر مترقبه‌یی که زنده‌گی مردم مناطق آسیب زده در ولایت پنجشیر تهدید می‌کند، نیاز به آماده‌گی‌ها فوری و جدی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
هرچند مسوول همآهنگی کمک به آسیب دیدهگان پنجشیر گفته است که عملیات آنان برای پاکسازی راههای ولسوالیها تا چهار روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت اما اگر دولت بخواهد که گروه های کمکی را از طریق چرخ بال‌ها به داخل روستاها بفرستد، احتمال باز شدن راه‌های میان قریه جات زود تر است. مردم در همه روستاهای ولسوالی پریان و دره عبدالله خیل اکنون به کمک‌های عاجل غذایی، البسه‌یی، مواد سوخت و ابزار گرم کننده و کمک‌های اولیه صحی نیازمند اند که بایستی در دستور کار دولت و کمیته مسوول قرار داده شود.
مردم نیاز دارند که در شرایط کنونی کمک‌هایی که از طرف دولت و نهادهای مختلف و افراد صورت می‌گیرد، باید به گونۀ عادلانه به مردم متضرر برسد و نیز از این کمک‌ها در قسمت ساختن زمینۀ زنده‌گی مجدد، برای مردم آسیب‌دیده استفاده شود. زیرا مردم نگران اند که کمک‌های صورت گرفته به درستی به نیازمندان نرسد و یک بار دیگر تجربۀ سال گذشته در ولسوالی ارگو ولایت بدخشان، در ولایت پنجشیر تکرار شود؛ بیشتر کمک‌های صورت گرفته به ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان حیف و میل شده بود و به وعده‌هایی که به متضرران آن رویداد، داده شده بود، تا کنون عمل نشده است.
حالا انتظار می‌رود که به آسیب دیده‌گان ولایت پنجشیر رسیده‌گی درست شود. شکی نیست که مردم و نهادهای بین‌المللی کمک‌های لازم شان را به آسیب دیده‌گان میداشته باشند؛ اما اگر نحوۀ مصرف این کمک‌ها مدیریت نشود جنجال ساز خواهد بود. حالا مرم در ولسوالی های پران و دره عبدالله خیل و برخی روستاهای آسیب زده دیگر، به کمک‌های همسان نیاز دارند، مردم همه دار و ندار خود را در زیر آوارها گذاشته اند و برای ادامه زنده‌گی نیازمند فوری کمک‌هایی اند که باید صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.