انتخاب عاقلانه زنده‌گیِ عاشقانه

- ۱۰ میزان ۱۳۹۱

بخش نخست
وقتی صحبت از خواستگار و خواستگاری به میان می‌آید، بیش از همه ذهن دختر و پسر است که به خود مشغول می‌شود. آن‌ها با خود فکر می‌کنند که آیا طرف مقابل فرد ایده‌آل در زنده‌گی من است. آیا من می‌توانم او را خوشبخت کنم. چه‌گونه می‌توانم متوجه شوم که انتخاب درستی انجام داده ام و از این‌گونه پرسش‌ها ذهن جوانان را به خود مشغول می‌کند. از طرفی هم، همه ما می‌دانیم که ازدواج یکی از انتخاب‌های بسیار مهم زنده‌گی ماست و همه زنده‌گی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما برای انتخاب یک وسیله زنده‌گی که برای مدتی آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم، مدت زمان زیادی صرف می‌کنیم و تا جایی که امکان دارد از افراد کارشناس، اطلاعات لازم را دریافت می‌کنیم و سپس اقدام به خرید می‌کنیم. مسلم است که برای انتخاب شریک زنده‌گی که آینده ما با او رقم می‌خورد، نیاز به انتخابی درست‌تر و عاقلانه‌تر داریم. نکاتی وجود دارد که ما را در انتخاب درست شریک زنده‌گی‌مان کمک می‌کند که با هم مرور می‌کنیم:
۱. نسبت به کل ماجرا واقع‌بینانه رفتار کنیم: به هیچ عنوان تابع احساسات نباشیم و به‌طور منطقی جوانب کار را بسنجیم. اگرچه در ادامه زنده‌گی، دوستی و عشق شرط ادامه زنده‌گی و داشتن یک زنده‌گی شیرین و به قولی رمانتیک است، اما کافی نیست.
۲. علت ازدواج را جویا شویم: اگر علت ازدواج زیبایی، ثروت، استفاده ابزاری از طرف مقابل به‌طور مثال ازدواج برای خروج از کشور، کسب شهرت و یا… است، از این ازدواج صرف‌نظر کنیم.
۳. اعتقاداتش را جویا شویم: در مورد باورهای مذهبی‌اش تحقیق کنیم. در این‌جا لازم است هم از خودش سوالات لازم را بپرسیم هم تحقیقات لازم را در این زمینه در مورد خانواده همسر احتمالی داشته باشیم، چرا که این فرد هرچه که باشد، در این خانواده تربیت شده و به خانواده‌اش تعلق دارد. اگر از نظر مذهبی تفاوت چشم‌گیری داشته باشیم، با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم، مگر این‌که بخواهیم شیوه زنده‌گی او را از لحاظ مذهبی بپذیریم.
پس به او اجازه دهیم به‌طور واضح و روشن برداشت خود را از مذهب بیان کند و هم‌چنین انتظاراتش را از ما به عنوان همسر مطرح کند.
۴. رفتارهای او را در موقعیت‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم: هرچه بیشتر در شرایط متفاوت همسر احتمالی خود را ملاقات کنیم و رفتارهایش را تحلیل کنیم، نشانه‌های بیشتری از رفتارش بر ما روشن می‌شود. به طور مثال، در دوران نامزدی با همسرتان به یک رستورانت بروید و به دست در جیب کردنش توجه داشته باشید. با این آزمایش بسیار ساده می‌توانید تا حدود زیادی متوجه شوید که همسرتان در آینده و در زنده‌گی به چه صورت خرج می‌کند و آیا با روحیات شما سازگار است یا خیر؟ البته نکته‌یی که قابل ذکر است، این است که ما در دوران نامزدی بیشتر به دنبال خوش‌گذرانی و لذت آشنایی هستیم، در صورتی که دوران نامزدی زمانی است برای شناخت یک‌دیگر که متاسفانه در میان ما به فراموشی سپرده شده.
۵. نیازها و خواسته‌های یک‌دیگر را مورد مطالعه قرار دهیم: در زمان خواستگاری لازم است که فهرستی از خواسته‌های‌مان را نوشته و در جلسات مختلف عنوان کرده و با یک‌دیگر به توافق برسیم.
به طور مثال: محل زنده‌گی‌مان، ادامه تحصیلات، ادامه شغل برای خانم‌ها، فعالیت‌های خارج از خانه، گذراندن اوقات فراغت، زمان بچه‌دار شدن، حد و حدود معاشرت با دوستان فامیل و خانواده و… مورد بررسی قرار بگیرد. هم‌چنین از همسرمان در مورد رابطه‌اش با والدین، خواهران و برادرانش جویا شویم و بررسی کنیم که تعهدش در قبال این افراد چه‌گونه است و در آینده چه برنامه‌یی برای آن‌ها دارد و تأثیر این موضوع بر زنده‌گی ما چه‌گونه خواهد بود و نسبت به احساس خانواده در مورد این ازدواج واقف باشیم.
باید تمام خواسته‌ها و نیازها به طور شفاف و دقیق بیان شود و نکته دیگر، صراحت در پاسخ‌هاست. پاسخ‌ها مبهم و گنگ نباشند و یا این‌که به آینده موکول شود، چون در این صورت شنونده نمی‌تواند تصمیم درست و منطقی بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.