دوازده هزار سرباز امریکایی می‌مانند

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

امریکا و هم پیمانان این کشور در ناتو فاش ساختند که ممکن است پس از پایان ماموریت جنگی در افغانستان در سال آینده میلادی ۱۲ هزار سرباز عمدتاً امریکایی را برای سرکوب باقی مانده‌های القاعده و کمک به نیروهای افغان در این کشور نگه دارند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، لیون پنیتا، وزیر دفاع امریکا با افشای اینکه وی و همتایانش در ناتو در حال بحث بر سر یک نیروی باقی مانده بین هشت تا ۱۲ هزار سرباز در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ هستند، اظهار داشت که اغلب وزرای دفاع هم پیمان به وی اطمینان داده‌اند که به این تعهد پایبند هستند.
پنیتا در کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل در پایان نشست وزرای دفاع ناتو گفت: من اطمینان خاطر دارم که ما چند کشور خواهیم داشت که مشارکت لازم را برای حضور پایدار انجام دهند.
دولت باراک اوباما تا اکنون نگفته که متمایل است چه میزان سرباز و یا دیپلمات را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نگه دارد.

در امریکا و اروپا صبر عمومی نسبت به ۱۱ سال جنگ در افغانستان لبریز شده است اما واشنگتن و هم پیمانانش معتقدند که نمی‌توانند این کشور را به دلیل خطر تکرار آنچه که در سال ۱۹۸۹ پس از خروج نظامیان شوروی در افغانستان رخ داد، رها کنند.
در آن زمان توجه از افغانستان به مسایل دیگر معطوف شد و طالبان با استفاده از فرصت قدرت را در دست گرفت و این کشور پناهگاه القاعده شد.
هم اکنون ۶۶ هزار سرباز امریکایی در افغانستان هستند در حالی که در سال ۲۰۱۰ این تعداد ۱۰۰ هزار تن بود.
به گفته مقامات ماموریت‌های پس از سال ۲۰۱۴ علاوه بر هدف قرار دادن تروریست‌ها، شامل آموزش و مشاوره دادن به نیروی پولیس و ارتش در حال توسعه افغانستان و تأمین امنیت نظامیان و غیرنظامیان امریکایی و هم پیمان می‌شود.
فرضیه‌یی که عمدتاً از آن صحبت نشده و طرح پس از سال ۲۰۱۴ در آن استوار است این است که نیروهای افغان تا سال ۲۰۱۵ به اندازه کافی برای مقابله با طالبان توانمند خواهند شد و می‌توانند مانع بروز مناقشات بیشتر در کشورشان شوند.
مردم افغانستان بیم دارند که توسط شرکای خارجی خود رها شوند و واشنگتن و کشورهای ناتو نیز نگراند که اتکای بیش از حد دولت کابل سبب آینده‌یی نامطمین شود. مشکلات بودجه‌یی امریکا و اروپا نیز باعث پیچیده تر شدن این دورنما شده است.
یکی دیگر از منابع نگرانی در میان کشورهای هم پیمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان است.
حامد کرزی، رییس ‌جمهور فعلی که از زمان سرنگونی طالبان توسط نیروهای امریکایی افغانستان را اداره کرده دیگر رییس‌جمهور نخواهد بود.
لیون پنیتا خاطرنشان ساخت که مقامات در حال برنامه ریزی برای باقی نگه داشتن سربازان در همه بخش‌های کشور علاوه بر کابل هستند.
در حال حاضر ایتالیا رهبری نظامیان هم پیمان در غرب افغانستان آلمان در شمال و امریکا در شرق و جنوب را در دست دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.