بهترین راه برای جبران یک اشتباه

گزارشگر:راضیه کتابچی/ یک شنبه 16 حمل 1394 - ۱۵ حمل ۱۳۹۴

بخش دوم

mnandegar-3برخی معتقدند اگر پس از یک دعوا زودتر از دیگری عذرخواهی کنند، به معنای قبولِ تقصیر است و مسوولیتِ تمامِ آن درگیری به ناحق به گردن‌شان می افتـد. آن‌ها فکر می‌کنند اگر از دیگری عذرخواهی کنند، موجب می‌شوند طرف مقابل گناه سهمِ خود در ایجاد درگیری را نپذیرد و همۀ خطاها را متوجه آن‌ها نماید. گاهی اوقات هم حس می‌کنند ممکن است عذرخواهی موجب شود تمام توجه‌ها به خطای پیش آمده جلب شود، خطایی که بهتر است فراموش شود. در هر حال، در شرایط مناسب عذرخواهیِ مناسب به تمام مشکلات پایان می‌دهد و می‌تواند ارزش‌های مشترک را تأیید کند و احساسات مثبت را به وجود بیاورد.
چه موقع عذرخواهی درست نیست؟
یادتان باشد عذرخواهی بر اساسِ قول‌های پوچ و بی‌ارزش، بسیار بد و نامناسب است. یکی از مهم‌ترین عمل‌کردهای عذرخواهی، اصلاح وضع بدِ ایجاد شده و بازسازی اعتماد از دست رفته است. پس اگر قصد ندارید دست از رفتار آزاردهندۀ خود بردارید، بهتر است بدانید عذرخواهی کوچک‌ترین دردی را دوا نخواهد کرد. اگر قول بدهید تغییر خواهید کرد اما همچنان به رفتار نامناسب‌تان ادامه دهید، پس بهتر است هرگز عذرخواهی نکنیـد، چون عذرخواهی به این شکل ارزش نخواهد داشت. گاهی اوقات هم ممکن است طرفِ مقابل برای قبول عذرخواهی، درخواست‌هایی غیرمعقول و حتا غیرممکن داشته باشد که در این مواقع نیز عذرخواهی چندان کاری پیش نخواهد برد، زیرا هیچ شخصی نمی‌تواند به خواسته‌های نامعقول شخص دیگر پاسخ مثبت دهد.
چه‌گونه عذرخواهی کنیم؟
وقتی متوجه شدید کار ناپسندی انجام داده و فردی را رنجانیده‌اید، باید از او عذرخواهی کنید؛ اما آیا می‌دانید چه‌گونه باید عذرخواهی کرد؟ این روش‌ها می‌تواند راهنمای شما باشد:
بدانید چه وقت باید عذرخواهی کنید
دانستن این‌که چه موقع عذرخواهی کنید، به اندازۀ چه‌گونه عذرخواهی کردن مهم است. به طور کلی، هرگاه احساس کردید موضوعی باعث رنجش کسی شده است، بهترین کار عذرخواهی و از بین بردن فضای تیرۀ حاکم است؛ اما اگر مطمین نیستید کار بدی کرده‌اید و طرف مقابل بدون منطق ناراحت شده است، شما می‌توانید دربارۀ موضوع صحبت کنید و ببینید آیا واقعاً دلیل ناراحتی فرد مقابل صحیح است.
مسوولیت‌پذیر باشید
مسوولیت‌پذیری یعنی پذیرفتن اشتباهاتی که موجب صدمه رساندن به دیگری شده و مهم‌ترین ـ و فراموش‌شده‌ترین ـ بخشِ اکثر عذرخواهی‌هاست. اما وقتی می‌گویید: متأسفم که از حرفم ناراحت شدی، یعنی این‌که من حرفی نزده‌ام که تو ناراحت شوی و این واکنش تو اصلاً منطقی نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.