احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





مراسم فاتحه‌خوانی فرخنده در سراسر کشور برگزار شد

گزارشگر:دو شنبه 17 حمل 1394 - ۱۶ حمل ۱۳۹۴

mnandegar-3مراسم فاتحه و ختم قرآن برای فرخنده در کابل با حضور رهبران دولت وحدت ملی و خانواده فرخنده و در ولایات با حضور مقام‌های محلی تحت تدابیر امنیتی برگزار شد.
مراسم فاتحه فرخنده پس از آن برگزار می‌شود که اشرف غنی در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که به وزارت حج و اوقاف دستور داده شده که برای فرخنده مراسم فاتحه برگزار کند.
در کابل این مراسم در چند محل برگزار شد از جمله در مسجد جامع کاخ ریاست جمهوری. به گزارش دفتر ریاست جمهوری آقای غنی، عبدالله عبدالله رییس اجرائی، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین و سایر مقام‌های ارشد دولتی شرکت کردند.
اعضای خانواده فرخنده و بستگان آنها هم در این مسجد حضور داشت.
گزارش‌ها از ولایت‌های افغانستان هم حاکی است که مقام‌های محلی دولتی مراسم فاتحه فرخنده که از سوی ادارات محلی وزارت حج و اوقاف برگزار شده بود، حضور یافتند.
این مراسم در کابل و شهرهای کشور با تدابیر امنیتی برگزار شد.
پیش از این شورای امنیت ملی تصمیم گرفته است که برای تامین امنیت خانواده فرخنده و اعاده حیثیت آنها دولت اقدامات جدی را روی دست گیرد.
کمیسیون حقیقت‌یاب در مورد پرونده قتل فرخنده به رییس جمهوری با حضور اعضای خانواده مقتول گزارش داده که او هنگام قتل تقصیری نداشته است.
رییس جمهوری قتل فرخنده را «دردناک و وحشتناک» توصیف کرده که «به طور صریحی با روح و ارزش‌های اسلامی» مغایرت داشت. آقای غنی همچنین گفته که «این اتهام که گویا او به قرآن کریم بی‎حرمتی کرده، کاملاً دروغ و بی‌اساس بوده است.»
فرخنده دختر ۲۷ ساله‌یی بود که روز ۲۸ حوت به اتهام سوزاندن قرآن در نزدیک زیات شاه دوشمشیره در مرکز کابل از سوی مردان خشمگین با مشت و لگد، سنگ و چوب کشته و پیکرش سوزانده شد.
این قتل در داخل و خارج از افغانستان به صورت گسترده‌یی محکوم شده و رییس جمهوری افغانستان گفته که واکنش گسترده مردم به این «وحشت» نشان داد که «وجدان اجتماعی در کشور فوق‌العاده قوی است».
پولیس تا حال بیش از ۴۰ نفر را به اتهام دست داشتن در قتل فرخنده بازداشت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.