اتحادیۀ اروپا: صلح و توسعۀ افغانستان وابسته به تأمین حقوق زنان است

گزارشگر:15 عقرب 1392 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۲

mandegarاتحادیۀ اروپا می‌گوید که ثبات و توسعه در افغانستان زمانی امکان پذیر است که خشونت علیه زنان در این کشور از میان برداشته شود.
لوئیز کئسیر مسوول انتخابات و حکومتداری اتحادیه اروپا برای افغانستان، تأمین ثبات و توسعه در این کشور را وابسته به رعایت تامین حقوق زنان و رفع خشونت علیه آنان می‌داند.
آقای کئسیر در نشستی که به هدف توانمندسازی زنان روز سه شنبه در کابل برگزار شده بود، گفت که عدم تساوی حقوق زنان در افغانستان چالش بزرگی در برابر انکشاف صلح و ثبات در این کشور است.
او افزود: « افغانستان در روند انکشاف و بازسازی قرار دارد و در این عرصه به دستآوردهای خوبی نیز نائل آمده است؛ اما تا زمانی که تساوی حقوق در نظر گرفته نشود و حقوق زنان رعایت نگردد، صلح برقرار شده نمی‌تواند، این واضح است که زنان به تقویت نیاز دارند که ما باید همه برای آن تلاش نماییم، اما خشونت علیه زنان و عدم اعاده حقوق آنان به حیث چالشی بزرگی در برابر انکشاف صلح در افغانستان قرار دارد.»
اتحادیه اروپا در افغانستان از سال ۲۰۰۵ بدینسو در بخش ظرفیت سازی و اعاده حقوق زنان در این کشور همکاری کرده است.
توجه به مسایل حقوقی، حمایت از قربانیان خشونت، ایجاد مراکز برای این قربانیان، مشوره دهی روانی برای زنان و تقویت آنان در سهم گیری در فعالیت های سیاسی از مسایل اند که در محراق توجه این اتحادیه در افغانستان قرار داشته است.
این مسوول اتحادیه اروپا در افغانستان از تعهد ادامه کمک ها در بخش توانمندی سازی زنان اطمینان داد.
در این حال، وزارت امور زنان افغانستان از کشورهای کمک کننده خواست تا جهت رشد بهتر زنان و رفع مشکلات آنان پروژه‌های دراز مدت را در این کشور عملی نمایند.
حسن بانو غضنفر که در نشست توانمندسازی زنان در کابل حضور داشت، گفت که تطبیق پروژه‌های دراز مدت می‌تواند به خود کفا شدن وبلند بردن ظرفیت زنان کمک کند.
اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا چندی قبل اعلام کرد که به هدف تقویت نقش زنان در آینده سیاسی و اقتصادی افغانستان دوصد میلیون دالر را اختصاص داده است.
این اداره گفته است که برنامه پنج سالهء را راه اندازی می ‌کند که در پرتو آن نقش زنان در آینده افغانستان تضمین خواهد شد.
اما نگرانی های در خصوص از میان رفتن دستآورد های ۱۰ ساله زنان پس خروج نیروهای بین المللی از افغانستان وجود دارند.

این که حکومت آینده افغانستان تا چه حد می تواند این دستآورد ها را حفظ نموده و انکشاف دهد پس از سال ۲۰۱۴ میلادی معلوم خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.