پایتـخت فلـج شـد

گزارشگر:سه شنبه 18 حمل 1394 - ۱۷ حمل ۱۳۹۴

در اعتراض به بلندرفتن مالیات بر عایدات، پیشه‌وران پایتخت دکان‌ها و نان‎وایی‎های را خود را بستند و کابل روز گذشته عملاً فلج شده بود.
هزاران معترض روز گذشته با تجمع در پارک شهر نو کابل از دولت خواستند که در سیاست مالیاتی خود تجدید نظر کند.
وزارت مالیه اعلام کرده است که افزایش میزان مالیات با مشوره نماینده‌گان اصناف انجام شده است و فقط شماری اندک از افراد با این طرح مخالف mnandegar-3هستند.
از بودجۀ حدود هشت میلیارد دالری افغانستان حدود ۲ میلیارد آن از عواید داخلی تامین می‌شود.
تظاهرکننده‌گان گفته اند که متعهد به پرداخت مالیه هستند؛ اما افزایش نا متناسب مالیات را نمی‌پذیرند.
یکی از دکان‎داران شهر نو کابل با اشاره به دربستۀ دکان خویش به روزنامۀ ماندگار گفت که بر بنیاد طرح جدید مالیاتی وزارت مالیه، آن‎ها باید سالانه شش صدهزار افغانی بپردازند که این رقم باتوجه به درامد آنان بسیار بالاست.
اجمل همچنان گفت که از یک سو کرایۀ دکان‎ آن‎ها بسیار بالاست و از سوی دیگر، پرداخت مالیۀ سرسام‎آور به دولت، کمر آنها را می‎شکند.
تظاهرکننده‌گان افزایش کنونی مالیات را غیر عادلانه خوانده و تاکید کردند که تا این مشکل حل نشود به اعتراضات مدنی خود ادامه خواهند داد.
براساس قانون مالیات افغانستان بر فعالیت اصناف کوچک اقتصادی همانند دکانداران و نانوایی‎ها، مالیات ثابت وضع می‌شود.
درصورتی‌که درآمدهای این افراد سالانه از ۶۰ هزار افغانی (حدود ۱۲۰۰ دالر) الی ۱۵۰ هزار افغانی ( حدود ۲۸۰۰ دالر) باشد، آنان موظف به پرداخت ۵۰۰ افغانی ( ۱۰ دالر) در هر ربع از سال هستند و علاوه بر آن افرادی که بیشتر از ۱۵۰ هزار افغانی الی ۵۰۰ هزار (حدود ۱۰ هزار دالر) درآمد دارند، علاوه بر ۵۰۰ افغانی در هر ربع سال ۱۵۰۰ افغانی دیگر نیز باید بپردازند.
براساس این قانون افرادی که بالاتر ۵۰۰ هزار افغانی در آمد دارند، باید ۳ درصد مالیات بپردازند.
تظاهر کننده‌گان خواستار اصلاحات در قانون مالیات بر درآمدهای افغانستان شده اند. وزارت مالیه گفته که از این پیشنهاد استقبال می‌کنند و می‌خواهد بخش خصوصی کشور تشویق شود.
بسته‌شدن مراکز خرید و نانوایی‌های پایتخت مشکلات زیادی را برای شهروندان کابل ایجاد کرده و با توجه به اینکه اطلاع رسانی لازم در این باره قبلا نشده بود، شهروندان کابل با دکانهای بسته و کمبود نان مواجه شدند.
دولت وحدت ملی، خُلق مردم را تنگ کرده است
یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در پیوند به وضعیت شهر کابل در روز گذشته نوشت است:
شهر کابل دیروز تعطیل بود. دکان‌داران، نان‌واها و … در یک اعتراض منظم و بی‌پیشینه، دولت و مردم را به چالش کشیده‌اند. تا جایی‌که حتا بسیاری‌ها امروز نان خوردن را نیافتند. دلیل این اعتراض و اعتصاب عمومی، بلندرفتن مالیات است.
دولت وحدت ملی، خُلق مردم را تنگ کرده است. تاجران بزرگ، کمپنی‌های کلان خارجی و شرکت‌ها و ملکیت‌های مسوولان بلندپایۀ دولتی، در یک زدوبند با شهرداری و وزارت مالیه، از ۱۰۰ درصدِ مالیات‌شان ۲۰ درصد را می‌پردازند. و اما مالیه‌دهنده‌گان کوچک که به شهروندان طبقۀ متوسط و فقیر کشور مربوط می‌شوند، مجبور هستند حتا بیشتر از عواید و درامدهای‌شان مالیه بپردازند.
او نوشته که دولت به جای زیر فشارقراردادن مردم، جلو فساد در وزارت مالیه و شهرداری کابل را بگیرد. مالیۀ اصلی را باید کمپنی‌های خارجی و تاجران بزرگ بپردازند. تهی‌دستان باید به اندازۀ درامدهای‌شان مالیه بپردازند؛ نه بیشتر و کمتر از آن.
افزایش مالیات بی‌پیشینه، با توجه به پایین بودن سطح درامد سرانه در کشور، خلاف منطق اقتصادی خوانده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.