دیدگاه‎های متضاد اعضای شورای صلح دربارۀ سفر هیأت ۲۰ نفری به قطر

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

 

هیأت دولت افغانستان با هدف مذاکره با نماینده‌گان طالبان وارد قطر شد و مذاکرات طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نشست مذکور گامی به سوی مذاکرات رسمی با طالبان برای پایان جنگ محسوب می‌شود اما هنوز مشخص نیست این گفت‌وگوها مورد تایید رهبر طالبان قرار دارد یا خیر.
mnandegar-3رییس ارتش پاکستان ماه فبروری به اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که برخی از عناصر ارشد طالبان موافق مذاکرات مستقیم با کابل برای پایان جنگ هستند، اما تاکنون پیشرفت چشمگیری در روند مذاکرات دیده نشده است.
طالبان و متحدان دیگر آنها بیش از آنکه تمایل خود را به مذاکره نشان دهند، درگیر مقابله با نیروهای دولتی هستند.
هیات ۲۰ عضوی افغانستان مذاکرات مقدماتی خود را روز یکشنبه و دوشنبه در قطر آغاز می‌کنند و براساس اظهارات عطاالله لودین، معاون شورای عالی صلح افغانستان این مذاکرات بر پایه برقراری صلح در افغانستان انجام می‌شود و نماینده‎گان افغانستان، پاکستان، طالبان و سایر گروه‌ها در آن حضور خواهند داشت.
به گفته وی، دو نماینده از حزب اسلامی که گروه جنگجوی دیگر است، در روند مذاکرات حضور خواهد داشت. جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری مذاکرات منتشر نشده است.
تلاش‌های پیشین برای گشایش کانال‌های ارتباطی از طریق قطر انجام شده و یکی از مقام‌های ارشد طالبان در قطر تایید کرده است که نشستی برای روزهای آتی با حضور نماینده‌گان افغانستان، پاکستان و سایر کشورها قرار است برگزار شود.
اما معاون شورای عالی صلح می‌گوید که سفر برخی از اعضای این شورا به قطر برای گفت‌وگو با طالبان نیست.
عبدالحکیم مجاهد معاون اول شورای عالی صلح گفت: اعضای از این شورا برای شرکت در یک کنفرانس در مورد افغانستان وارد قطر شده است.
وی افزود: این کنفرانس غیررسمی که از سوی مؤسسه با نام «پگواش» برگزار می‌شود، به معنای آغاز گفت‌وگوهای رسمی صلح با طالبان افغانستان نیست.
معاون اول شورای عالی صلح افغانستان اظهار داشت: در این کنفرانس ممکن است نمیاندگان پاکستانی و دیگر کشورها حضور داشته باشند. همچنین «عطاالله لودین» به صورت شخصی در این کنفرانس شرکت می‌کند نه به نمایندگی از شورای عالی صلح افغانستان.
معاون اول شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که هیأت اعزامی از سوی شورای عالی صلح به دعوت مؤسسه پگواش برای شرکت در یک کنفرانس غیر رسمی به قطر رفته‌اند نه به نماینده‌گی از موضع رسمی حکومت افغانستان.
طالبان نیز با انتشار بیانیه‌یی ضمن تأیید حضور ۸ نفر از نمایندگان این گروه در این کنفرانس اعلام کرد که این به معنای شرکت در گفت‌وگوهای صلح نیست.
در این اعلامیه آمده که طالبان افغانستان پیش از این نیز در نشست‌های مشابه در جاپان و فرانسه شرکت کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.