نهادهای حامی رسانه‌ها اقدام اخیر وزارت فرهنگ را محکوم کردند

- ۱۴ ثور ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۵ ثور ۱۳۹۴

 

پس از جلب‎نامه‎های وزارت اطلاعات و فرهنگ به مدیر مسوولان روزنامه‌های ماندگار، هشت صبح، اطلاعات روز و جامعۀ باز، نهادهای مدافع خبرنگاران به شدت این کار وزارت اطلاعات و فرهنگ را محکوم کرده‎‌اند.
کمیسیون بررسی شکایت و تخلفات رسانه‌یی در نامه‏هایی عنوانی این روزنامه‎ها از آنان خواسته است که دربارۀ نشر شماری از مطالب خویش توضیح mnandegar-3بدهند. این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات صورت گرفته است.
پیش از این مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ مانع فرستادن نزدیک به صد عنوان کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده بود. این کار واکنش‎های زیادی را به دنبال داشت. از جمله روزنامه‎های چاپی این اقدام وزارت فرهنگ را طی مقاله‎‏هایی محکوم کرده و آن را خلاف آزادی بیان و قوانین نافذۀ کشور عنوان کردند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در اعلامیه‎یی، احضار مسوولان روزنامه‌های هشت صبح، ماندگار، جامعۀ باز و اطلاعات روز را در مخالفت آشکار با قوانین کشور می‌داند.
در اعلامیه‎یی این نهاد آمده است: کمیسیون غیر قانونی‌یی‌که از سوی سید مخدوم رهین وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ، حفظ شده و از آن به عنوان حربه‌یی در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران استفاده می‌شد، تا هنوز هیچ‌گونه مشروعیت ندارد.
مسوولان اتحادیۀ ملی ژورنالیستان گفته‌اند که بر مبنای قوانین نافذ کشور، هیچ رسانه‌یی ملزم به پاسخ‌گویی به این کمیسیون غیر قانونی نمی‌باشد.
در این اعلامیه گفته شده که انتظار جامعۀ خبرنگاری و رسانه‌یی افغانستان این بود که با احراز تصدی این وزارت از سوی وزیر جدید، شیوه‌های کهنه ، غیر قانونی و غیر مشروع برخورد با رسانه‌ها کنار گذاشته شود؛ اما چنانچه دیده می‌شود، وزیر جدید در جای گام‌های سلفش پای می‌گذارد و تلاش دارد با همان شیوه‌های کهنه و مردود با رسانه‌ها برخورد کند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در حالی‌که رعایت قانون را از مکلفیت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها می‌داند، تاکید می‌کند که رعایت و اجرای قوانین از سوی نهادهای مجری قانون، از اولویت‌ها باید باشد.
در این حال، صدیق الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها می‌گوید: « بر مبنای قانون رسانه‌های همه‌گانی نافذ کمیسیون بررسی تخلفات رسانه‎یی مشروعیت ندارد.»
یک ماه قبل داکتر عبدالله در دیدار با مسوولان رسانه‌ها وعده داد که این نهاد را به زودی لغو خواهد کرد، اما با گذشت یک ماه تا هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی صورت می‎گیرد که مقامات ارشد سازمان ملل همزمان با آغاز مراسم روز آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۵ اعلام کردند، آزادی بیان و مطبوعات برای ایجاد یک حکومت خوب و وضعیت مناسب حقوق بشر در سراسر جهان لازم و ضروری است.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه مشترک با دبیر اجرایی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) و کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اظهار کردند، روزنامه‌نگاری کیفی به شهروندان اجازه می‌دهد تا درباره توسعه جامعه خود همزمان با مبارزه علیه بی‌عدالتی، فساد و سوءاستفاده از قدرت، تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنند.
مقامات سازمان ملل در این بیانیه تصریح کردند: برای توسعه و پایداری صلح، حقوق بشر باید محترم شمرده شود.
در ادامه این بیانیه آمده، تمامی افراد باید در پیگیری، دریافت و بازگو کردن آگاهی و اطلاعات در تمام گونه‌های رسانه‌یی از جمله آنلاین و آف‌لاین آزاد باشند.
روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی مجمع عمومی سازمان ملل پایه‌گذاری شده و هر ساله در سوم ماه می طی مراسمی بزرگ داشت می‌شود. این روز از سوی یونسکو به عنوان فرصتی برای بزرگداشت اصول اساسی آزادی مطبوعات، بررسی وضعیت آزادی مطبوعات در سراسر جهان، دفاع از استقلال رسانه‌ها در برابر حملات متعدد و بزرگداشت یاد خبرنگارانی که حین انجام وظیفه جان باخته‌اند، در نظر گرفته می‌شود.
شعار امسال روز جهانی مطبوعات نیز پیامی کوتاه در حمایت از روزنامه‌نگاری کیفی به عنوان راه‌حلی برای مقابله با عدم تعادل در رسانه‌ها بود: «اجازه دهید روزنامه‌نگاری شکوفا شود!»
پیش از آغاز مراسم روز آزادی مطبوعات امسال، یونسکو به عنوان آژانس سازمان ملل که مسوولیت ترویج و حمایت از آزادی مطبوعات را برعهده دارد، «کریستین امان‌پور» را به عنوان سفیر آزادی بیان و امنیت خبرنگاران خود معرفی کرد.
مقامات سازمان ملل در ادامه بیانیه مشترک خود عنوان کردند: ما برای شنیده شدن به صدای تمامی افراد به ویژه زنان نیاز داریم، زنان و مردان باید به صورت برابر و همزمان، در ایجاد و اشتراک اخبار نقش داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.