تحلیلگران: نباید روی دستان طالبان آب تطهیر پاشید

- ۲۰ ثور ۱۳۹۴

ناجیه نوری
در آستانۀ ختم‎شدن پروژۀ طالبان، حکومت افغانستان تلاش می‎ورزد به بهانۀ آغاز پروسۀ صلح، قاتلان مردم را وارد نظام سازد.
شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس می‌گویند، چون پروژه جنگ طالبان در حال ختم شده است و برنامه‌ها برای تقویت پروژۀ جدید مانند داعش جریان دارد؛ بنابراین با وجود این‌که طالبان همین اکنون عملاً با نیروهای امنیتی درگیر اند؛ اما حکومت داعش را خطرآفرین می‌خواند نه طالبان را.mnandegar-3
به گفتۀ آنان، حکومت افغانستان پس از سال‌ها برادرخوانده‌گی با طالبان و نادیده گرفتن کشتار مردم توسط این گروه می‌گوید این داعش است که برای مردم خطرافرین می‌باشد نه طالبان، تا از این طریق آنان را درحکومت شریک کند.
این تحلیلگران می‎گویند که نباید روی دستان طالبان آب تطهیر پاشید.
این سخنان در واکنش به گفته‌های اخیر مشاورامنیت ملی رییس‌جمهور بیان شده است.
حنیف اتمرمشاور امنیت ملی رییس‌جمهور روز سه‌شنبه در مجلس سنا گفت: «حکومت داعش را منحیث یک خطر جدی و حیاتی برای منافع امنیت ملی افغانستان می‌بیند. درست همان‌طوری که القاعده، لشکر طیبه و گروه‌های دهشت افگن داخلی خطر هستند، این هم یک خطر اند.»
مشاور امنیت ملی غنی گفته بود دولت افغانستان دو ماه پیش استراتیژی مبارزه با داعش را روی دست گرفت و بر اساس آن نخستین عملیات علیه این گروه در ولایت جنوبی هلمند اجرا شد که در اثر آن رهبر محلی این گروه در آن ولایت کشته شد.
به گفتۀ اتمر داعش به حاکمیت ملی افغانستان و کشورهای منطقه پابندی ندارد و این کشورها را در نقشه «خلافت» خود به عنوان «ولایت خراسان» می‌شناسد که یک «شورشی پاکستانی» در رأس تشکیلات آن قرار دارد.
او ضمن آن که گروه دولت اسلامی را «دشمنی» خواند که «باید با تمام قوا در برابرش ایستاد»، گفت: «داعش سازمان تروریستی منطقه‌یی و جهانی شده و به افغانستان علاقه‌مندی خاص دارد. نیتش تنها در مورد افغانستان نیست، بلکه در مورد تمام منطقه است.»
پیش از این سخنگوی رییس جمهوری نیز حضور گروه داعش را در افغانستان تایید کرده بود و اخیرا رییس‌جمهورغنی گفته بود که این گروه مسوولیت حمله انتحاری در جلال‌آباد را به عهده گرفته است.
جعفر کوهستانی استاد دانشگاه کابل در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید، حکومت افغانستان پس از سال‌ها برادرخوانده‌گی با طالبان و نادیده گرفتن کشتار مردم توسط این گروه می‌گویند این داعش است که برای مردم خطرافرین می‌باشد نه طالبان.
وی تاکید کرد، طی سالیان گذشته، با چراغ سبز نشان دادن حکومت افغانستان، طالبان هر روز قویتر شدند.
به گفتۀ این استاد دانشگاه ، شاید چون داعش زبان مشترک با حکومت ندارد و یک پدیدۀ ناشناخته اند؛ بنابراین حکومت این گروه را خطرناک تلقی می‌کند نه طالبان را؛ زیرا طالبان با ایدیالوژی آنان آشنایی دارد.
اما کوهستانی تاکید می‌کند که اگر طالبان قانون اساسی و سایر موارد پیشنهادی حکومت افغانستان را پذیرفته و وارد بدنه حکومت شوند، مشکلی نیست؛ اما اگر سبب تغییر ارزش‌هایی شوند که در چند سال گذشته با زحمت فراوان به دست آمده، در این صورت برای مردم افغانستان نهایت گران تمام می‌شود.
وی اضافه کرد، طالبان بیشتر در میان مقام‎های حکومتی هواخواه دارند نه درمیان مردم؛ بنابراین اگر هردو در خصوص ایجاد حکومت ساخت و باخت کنند، بعید نیست که طالبان وارد حکومت شود، زیرا در افغانستان معمولاً سیاست‌ها یکشبه تغییر می‌کند.
با این حال، شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «به بهانۀ آغاز پروسه صلح، طالبان را که قاتلان اصلی مردم افغانستان اند وارد بدنه حکومت می‌کنند؛ اما متاسفانه پروژه جنگ همچنان ادامه خواهد داشت».
بانو هاشمی گفت: «جنگ در افغانستان یک پروژه است و چون پروژه جنگ طالبان در حال ختم شده است، بنابراین نیاز به یک پروزه جدید مانند داعش است».
این نماینده مردم، داعش را بهترین گزینه برای جایگزین طالبان از سوی پاکستان و غرب عنوان کرده گفت: «طالبان به خواست پاکستان در حال عوض کردن بیرق شان از سفید به سیاه رنگ پرچم داعش اند».
او با انتقاد از حکومت گفت: «عدم سیاست روشن حکومت وحدت ملی مانند حکومت حامد کرزی در برابر طالبان سبب شده تا این پروژه تا اندازۀ موفق باشد».
وی افزود، پس جنگ در افغانستان همچنان به حمایت پاکستان و حامیان غربی‌شان زیر عناوین مختلف ادامه خواهد داشت و همچنان از مردم ما قربانی خواهد گرفت.
این در حالی است که گفته می‌شود همین اکنون در بیش از هفت ولایت افغانستان جنگ شدید میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد و بیشترین تلفات را نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل اینکه هنوز وزیر دفاع مشخص نیست، متحمل شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.