امریکا: شبکه حقانی مظنون به انجام «حملات خودی» است

- ۱۵ میزان ۱۳۹۱

مقامات امریکایی: حملات خودی باعث عصبانیت نیروهای خارجی، شرمندگی دولت افغانستان و متزلزل شدن کمپاین جنگ در افغانستان شده است.

مقام‌های امریکایی اعلام کردند، شبکه حقانی مستقر در پاکستان مظنون به سازماندهی تعداد قابل توجهی از حملات نیروهای پولیس و ارتش افغانستان علیه نیروهای خارجی در افغانستان است؛ حملاتی که موسوم به «حملات خودی» هستند و تا به حال منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۱۳۰ سرباز امریکایی و خارجی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، تا به حال مقامات امریکایی اعلام می‌کردند که این حملات به خاطر نارضایتی شخصی علیه نیروهای خارجی و یا به خاطر رخنه طالبان به داخل ارتش و پولیس افغانستان انجام می‌شود.
طالبان نیز به طور علنی ادعا کرده بود که سازماندهی این حملات را عهده‌دار است.
در همین حال، اطلاعاتی که به دست خبرگزاری اسوشیتدپرس رسیده است، نشان می‌دهد، علاوه بر ۳۵ سرباز امریکایی و خارجی کشته شده در حملات خودی سال گذشته،‌ ۶۱ تن نیز مجروح شدند. در سال ۲۰۱۲ نیز تا به حال ۵۳ سرباز امریکایی کشته و نزدیک به ۸۰ تن دیگر مجروح شده‌‌اند.
دخالت شبه‌نظامیان شبکه حقانی که مرتبط با القاعده و طالبان هستند، در سازماندهی این حملات یک بُعد جدید به فعالیت‌های شورشی این گروه داده است. این گروه پیش از این نیز مسوول چندین حمله بزرگ علیه ساختمان‌های دولتی در کابل بود.
رهبران حقانی قول داده‌اند که به ملا عمر، رهبر طالبان کمک کنند اما این گروه به شدت به طور مستقل عملیات‌های خود را انجام می‌دهد. این دو گروه دارای منافع مشترک در اخراج نیروهای خارجی از افغانستان هستند.
مقامات امریکایی می‌گویند، اگرچه مدارک بسیار قوی برای مرتبط ساختن شبکه حقانی با حملات خودی وجود ندارد، الگوی تیراندازی‌ها، تحرکات و سابقه برخی از مهاجمان در حملات داخلی این موضوع را نشان می‌دهد و اکثر مهاجمان پیش از تیراندازی‌های خود برای مدتی کوتاه به پاکستان رفته‌‌اند.
مقامات امریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اظهار داشتند: حملات خودی باعث عصبانیت نیروهای خارجی، شرمندگی دولت افغانستان و متزلزل شدن کمپین جنگ در افغانستان شده است.
نیروهای خارجی تحت رهبری امریکا در افغانستان اخیرا میزان عملیات‌های مشترک خود با نیروهای افغان را کاهش داده‌اند؛ ‌اقدامی که در پاسخ به افزایش حملات داخلی صورت گرفته است. حملات خودی در سال ۲۰۱۲ بیشتر در مناطق جنوبی افغانستان صورت گرفته است.
برخی از نظامیان امریکایی می‌گویند، تعدادی از مهاجمان خودی از مناطق پشتون نشین در شرق افغانستان به استخدام ارتش و پولیس این کشور درآمده‌‌اند و در بسیاری از موارد آنها برای مرخصی به این مناطق باز می‌گشتند و سفری کوتاه مدت به داخل خاک پاکستان انجام می‌دادند؛ سفرهایی که اندکی پیش از حمله آنها به سربازان خارجی و امریکایی صورت می‌گرفت.
مقامات امریکایی می‌گویند: دولت افغانستان هم‌اکنون با دقت بیشتری این تحرکات را تحت نظر دارد و تلاش می‌کند تا مانع انجام حملات خودی شود. با این حال امریکا معتقد است این حملات ادامه خواهد داشت.
از ۳۸ مورد حمله گزارش شده در سال جاری میلادی، ۱۰ مورد در ولایت‌ قندهار، زادگاه طالبان و ۱۰ مورد در ولایت هلمند که یک منطقه پشتون نشین است، صورت گرفته است. ۱۰ مورد دیگر در نزدیکی منطقه تحت نفوذ حقانی صورت گرفته است.
شبکه حقانی از سوی برخی از عناصر در نهادهای امنیتی پاکستان حمایت می‌شود و یک سازمان شبه‌نظامی بسیار پیشرفته و با تجربه محسوب می‌شود. این گروه دارای پناهگاه‌های امن در وزیرستان شمالی واقع در پاکستان و مرز افغانستان است. ارتش پاکستان همچنین از انجام عملیات نظامی در وزیرستان شمالی امتناع می‌ورزد و این در حالی است که رهبران ارشد القاعده در این منطقه حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.