رییس دولت وحدت ملی: ۱۹ گروگان با شماری از کودکان تبادله شدند

- ۲۱ ثور ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۲ ثور ۱۳۹۴

 

رییس‌جمهور غنی گفته است که در بدل رهایی ۱۹ تن از مسافران هیچ «زندانی مجرم» آزاد نشده است. او گفت که دولت برای رهایی گروگان‌های باقی مانده نیز تلاش می‌کند.
۱۹ تن از ۳۱ مسافری که در ماه فبروری در ولایت زابل ربوده شده بودند، روز دو شنبه (۲۱ ثور/ ۱۱ می) در ولسوالی جاغوری mnandegar-3ولایت غزنی آزاد شده و به مقام‌های محلی سپرده شدند.
اسدالله کاکر، عضو شورای ولایتی زابل گفته است که این مسافران با ۲۲ ازبک به شمول کودکان و زنان تبادله شده اند.
اشرف غنی شام دوشنبه در اظهاراتی که از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر شد، گفت که «هیچ گونه پولی برای رهایی این هم وطنان ما پرداخت نشده است».
رییس جمهور افغانستان گفت که هیچ زندانی‌یی که با تثبیت جرم در زندان‌های افغانستان بوده باشد در بدل رهایی این مسافران آزاد نشده است، اما گفت که شماری از کودکان با این مسافران مبادله شده اند. او افزود: «سیاست دولت، مبادله افراد مجرم نیست.»
غنی توضیح داد که در زمستان شماری از افراد خارجی در ولایت بدخشان در غارها زندگی می‌کردند و زمانی که نهادهای بشردوستانه افغانستان برای کمک نزد آن‌ها رفتند، برخی از آن‌ها خود را انفجار دادند و کشته شدند.
به گفته اشرف غنی، اطفال به جا مانده از این «تروریست‌های بین المللی» با مسافران تبادله شده اند: «یک قسمت (تعداد) این اطفال تحت حفاظت امنیت ملی بودند و در مهمانخانه‌ها نگهداری می‌شدند. این اطفال سرپرست نداشتند و در ضمن مذاکرات ارتباطاتی پیدا شد و برای آینده این‌ها اقدام شد.»
اما برخی منابع گفته اند که در بدل رهایی این افراد، شماری از تروریستان خارجی که در زندان امنیت ملی به سر می‎بردند، آزاد شده اند که در میان آنان شماری از زنان و نوجوانان نیز هستند.
تحلیلگران می‎‏گویند که احتمال می‎رود به نام کودکان جوانانی رها شده باشند که برای انجام حملات تروریستی به افغانستان آمده بودند.
اما چیزی که در سخنان آقای غنی وضاحت دارد این است که گروگان‎ها در بدل رهایی افراد مورد نظر گروگان‎گیران آزاد شده‌اند و منابع در ولایت غزنی به رسانه‌ها گفته‌اند که برای رهایی باقی مسافران، تروریستان خواستار پول و ترمیم وسایلی شده اند که در اثر عملیات نیروهای امنیتی تخریب شده است.
بعد از این گروگان گیری حکومت افغانستان مورد انتقاد قرار داشت که برای آزادی آن‌ها کاری انجام نمی‌دهد. تظاهرات اعتراضی زیادی در داخل و خارج از افغانستان در این رابطه برگزار شده بود.
اشرف غنی در واکنش به این انتقادها گفت که «مسائل امنیتی تدبیر، تحمل و حوصله می‌خواهد. امید است از این حادثه تمام هم وطنان ما درس بگیریم که اولین وظیفه ما حفظ جان وطنداران ماست که در خطر می باشند. بنابراین، هر وقتی که دولت خاموش می‌باشد، معنی‌اش تعهد است نه عدم توجه.»
پایان ماه ها انتظار
وابستگان و خانواده‌های این ۳۱ مسافر هفته‌ها است که در پارک زرنگار کابل خیمه تحصن برپا کرده‌اند. شماری از فعالان جامعه مدنی نیز این خانواده‌ها را همراهی می‌کنند و مخارج آن‌ها را فراهم می‌نمایند.
خبری که صبح روز دوشنبه از آزادی گروگان‌ها نشر شد، دریچه امید را برای مادرانی باز کرد که شب و روز در انتظار عزیزان شان لحظه شماری می‌کردند.
جواد از اقارب یکی از گروگان‌ها با ابراز خرسندی گفت: «بعد از این که ۸۰ روز ما زیر خیمه نشستیم و منتظر کوچک‌ترین پیام شان بودیم، امروز شاهد آزادی شان هستیم، صدای شان را می‌شنویم و عکس‌های شان را می بینیم.»
بی بی عایشه مادر یکی از گروگان‌های زابل که در خیمه تحصن در پارک زرنگار کابل به سر می‌برد، گفت برای آزادی ۱۹ تن خوشحال است ولی از این که همه ۳۱ نفر گروگان آزاد نشده‌اند نگرانی دارد: «بهترین خوشی روی دنیا است برای ما. از خدا می‌خواهم که بقیه شان هم آزاد شوند. ناراحت هستم به خاطری که همه ۳۱ نفر آزاد نشده‌اند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.