نماینده‌گان طالبان و مقام‌های دولت در عربستان دیدار می‌کنند

گزارشگر:شنبه 7 میزان 1397 - ۰۶ میزان ۱۳۹۷

دیدار نماینده‌گان طالبان و مقام‌های افغانستان در عربستان، در آستانۀ برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان انجام می‌شود و هدف از آن تامین امنیت مراکز رأی‌گیری است.
این انتخابات کمتر از یک ماه دیگر در حالی برگزار می‌شود که ترس از حمله به مراکز رأی‌گیری و کارزارهای انتخاباتی بر آن سایه افکنده است.
برگزاری انتخابات بدون خشونت و خونریزی نخستین اولویت دولت افغانستان است. یکی از مقام‌های طالبان اعلام کرد: «آنها (مقام‌های دولتی) از ما خواسته‌اند به برگزاری انتخابات آرام کمک کنیم».
طالبان گفته اند که هیات دولتی بر سر آزادی زندانیان با آنان توافق کرده است.
طالبان می‌گویند دولت افغانستان زندانیان آنان را به تناسب سنگینی و سبکی جرم‌ خود به سه بخش تقسیم‌ کرده است و شماری از این افراد که محکومیت سنگینی نداشته‌اند، آزاد شده‌اند.
ملاقات سران طالبان و مقام‌های دولت افغانستان در عربستان پس از آن صورت می‌گیرد که برنامۀ دیدار مجدد طالبان با نماینده‌گان ایالات متحده به فرجام نرسید، چراکه سران طالبان با درخواست سه ماه آتش‌بس از سوی امریکا موافقت نکردند.
گروه طالبان که دولت کنونی افغانستان را «نامشروع و دست‌نشاندۀ خارجی‌ها» می‌داند پیوسته خواستار مذاکره مستقیم با ایالات متحده شده است؛ خواستی که ایالات متحده پس از بارها رد کردن آن سرانجام حدود سه ماه پیش آن را پذیرفت و نماینده‌گان امریکا و طالبان سرانجام در دوحه قطر دیدار کردند.
در این دیدارها، طالبان خواست‌های خود را مطرح کرده و خواهان گشوده شدن دو دفتر دیگر نیز شده بودند.
مقامات امریکایی بارها گفته اند، این گفت‌وگوها با همسویی دولت افغانستان به پیش برده می‌شود و مسوولان حکومت وحدت ملی نیز تأکید دارند که دولت از تمامی این دیدارها آگاه است و نتایج نهایی آن با توافق حکومت و مردم اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.