اشرف‌غنی: می‌خواهم صلاحیت‌هایم کم شود

گزارشگر:یک شنبه 11 سرطان 1396 - ۱۰ سرطان ۱۳۹۶

رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با جوانان و فعالین مدنی و سیاسی پکتیا و شرق کابل گفته که می‌خواهد صلاحیت‌هایش کم شود و به اداره‌ها و سازمان‌ها انتقال کند.
آقای غنی گفت که حکومت در جریان دونیم سال گذشته روند انکشاف و تطبیق برنامه‌های اقتصادی را از ولایات شمالی و غربی آغاز کرد و از این پس mandegar-3این روند در ولایات جنوبی و شرقی کشور، گسترش خواهد یافت.
وی تصریح کرد که من سیاست خارجی‌ام را از ترکمنستان آغاز کردم و با تطبیق پروژه‌های بزرگ ترانزیتی، مردم اکنون باور دارند که افغانستان از وابستگی به یک مسیر رهایی یافته‌است و به‌زودی خط آهن تورغندی به ترکمنستان وصل می‌شود و تقویت بندر حیرتان و وصل‌شدن چین و ایران از طریق خط آهن، این روابط را تقویت مزید خواهد بخشید.
رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به این‌که انکشاف متوازن خواست همۀ مردم ماست، بر ایجاد یک میکانیزم عملی برای تطبیق برنامه‌های انکشافی، اقتصادی و مشارکت سیاسی تأکید کرده از حاضرین خواست که نظریات و پیشنهادات مشخص را ترتیب نمایند تا در آینده نزدیک بالای آن مشترکاً بحث گردد.
محمداشرف غنی خاطرنشان‌ کرد که اراده و توجه ما بالای تطبیق پلان‌های بزرگ می‌باشد تا به زندگی مردم تغییرات بنیادی وارد شود. وی به اصلاحات در سکتور معارف و تحصیلات عالی اشاره کرده گفت که به‌زودی، شورای عالی در این زمینه ایجاد خواهد شد.
آقای غنی بیان‌داشت که در بخش صحت، مشکلات جدی وجود دارد و باید اصلاحات بنیادی به‌‌میان آید. وی به وزیر صحت عامه هدایت داد تا پیشنهادات را در زمینۀ آوردن اصلاحات، مورد غور قرار دهد.
اشرف‎غنی بر بررسی همه ادارات محلی لوی پکتیا تأکید کرده، از باشنده‌گان آن حوزه خواست تا پیشنهادات شان‌ ‍را برای اصلاح ادارات محلی با حکومت شریک سازند.
رییس جمهور گفت که در ابتدای حکومت، ما به کسر بودجه مواجه بودیم، کشورهای کمک‌کننده در حال بیرون‌شدن از افغانستان بودند و مبصرین، ادامه حکومت وحدت ملی را غیر ممکن می‌پنداشتند، اما برخلاف همه تصورات، ما حمایت همه‌جانبۀ جامعه جهانی را به‌دست آوردیم و افغانستان را از انزوا به مرکز مبدل ساختیم که این از برکت حمایت مردم ما بوده‌است.
رییس حکومت وحدت ملی خطاب به جوانان گفت: شما سفیران وحدت ملی هستید، مردم افغانستان و جوانان این سرزمین روحیۀ ملی دارند و من بالای شما افتخار می‌کنم، با حضور شما، ارادۀ من برای خدمت‌گذاری تقویت می‌گردد. اگر در دوسال آینده، همه تلاش صادقانه نماییم، پنج نسل آینده ما سرپا خواهد بود و باید این چانس را از دست ندهیم.
اشرف غنی در مورد جذب جوانان در ادارات گفت که باید همه جوانان برای ایجاد پروسۀ رقابت آزاد اجماع نمایند و فهرست کدرهای افغانستان تشخیص گردد، تا به‌گونۀ مساوی، زمینۀ رقابت سالم فراهم شود. وی افزود که به‌زودی۵۰۰۰ هزار بست خالی ادارات و ۸۰۰۰ هزار بست معلمین به اعلان سپرده می‌شود.
آقای غنی، به داشتن یک استراتیژی نهادسازی تأکید کرده اضافه کرد که می‌خواهم صلاحیت‌های من کم شود و این صلاحیت‌ها در چارچوب میکانیزم‌های شفاف در ادارات افزایش یابد.
رییس جمهورکشور، ولایت پکتیکا را از لحاظ منابع نفت و گاز پُربار خواند و بر تثبیت این منابع تأکید ورزیده گفت که بهره‌‌برداری از منابع طبیعی نفت و گاز پکتیا می‌تواند باعث انکشاف بیشتر مناطق جنوبی گردد.
رییس حکومت وحدت ملی، انکشاف آینده لوی پکتیا را وابسته به معادن آن دانست و از باشنده‌گان لوی پکتیا خواست تا سرمایه گذاران را در این بخش تشخیص کنند و زمینۀ سرمایه‌گذاری بالای معادن به‌ویژه معادن کرومیت، فراهم گردد.
آقای غنی در مورد مدیریت آب‌ها گفت که هشت شرکت بزرگ در این بخش آماده فعالیت می‌باشند و سرمایه‌گذاران داخلی ما می‌توانند که در این خصوص به سرمایه‌گذاری بپردازند.
اشرف غنی اظهارداشت که وحدت ملی را باید حفظ و تقویت بخشیم و حکومت تلاش می‌ورزد تا امکانات و تسهیلات رفاه را برای همه شهروندان فراهم سازد.
محمداشرف غنی علاوه کرد: ما از آنانی‌که طرح‌های اصلاحی دارند استقبال می‌کنیم، اما در صورتی‌که طرح اصلاحی وجود نداشته‌باشد، افکار تقسیم، قابل قبول ما نیست و چوکی ریاست‌جمهوری، چوکی تقسیم نه، بلکه چوکی خدمت و وحدت می‌باشد.
آقای غنی یادآور گردید که فلسفۀ وجودی ما به قانون اساسی وابسته است و ما تطبیق آنرا می‌خواهیم زیرا با تطبیق آن، دولت و ملت قوی خواهیم داشت و با عزت زندگی خواهیم کرد.
محمداشرف غنی تصریح کرد که ما ارادۀ تصفیۀ هیچ‌کس را نداریم و آنانی‌که نفع شان را به خطر می‌بینند باید قناعت دهیم، شما زمینه را مساعد سازید تا خواست‌های شما را برآورده سازم. وی تصریح نمود که باید کوتاه‌مدت، وسط مدت و طولانی‌مدت فکر کنیم و نیازمندی‌های مان را تثبیت نماییم.
آقای غنی بیان‌نمود که هدف ما این است تا سرمایه‌ها و بنیادهای اساسی را برای نسل‌های آینده ماندگار بسازیم، من کاری را انجام می‌دهم تا هرکسی‌که بعد از من رییس‌جمهور افغانستان باشد، به آسانی کارها را به پیش ببرد. وی گفت که وضعیت با همکاری ملت در دوسال آینده در همه عرصه‌ها بهبود خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :