تأکید به صدور فرمان خاک‌سپاری امیر حبیب‌الله کلکانی

گزارشگر:چهار شنبه 3 سنبله 1395 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۵

ماندگار- اعضای کمیسیون خاک‌سپاری امیر حبیب‌الله کلکانی، شاه‌پیشن افغانستان دیروز، دوم سنبله، در یک نشست خواهان صدور فرمان به‌خاک‌سپاری کلکانی از طرف حکومت وحدت‌ ملی شدند.
اعضای این کمیسیون گفته‌اند که راه گفت‌وگو برای صدور فرمان باز است؛ اما برخی از حلقات مانع صدور این فرمان می‌شوند.
اعضای این کمیسیون با اشاره به یازده سنبله آخرین مهلت برای صدور فرمان به‌خاکسپاری شاه‌پیشین از طرف حکومت وحدت ملی، گفته‌اند: روز حماسه آفرینی نزدیک می‌شود و مردم نیز صف‌های‌شان را آشکار می‌کنند.
در این نشست، این جمع بزرگ به خاک‌سپاری با عزت و مردمی شاه پیشین تأکید کردند.
بزرگان و متنفذین، هم‌چنان از دولت خواستند تا برای تحکیم هرچه بیشتر وحدت ملی و کم شدن فاصله‌ها میان حکومت و مردم، هر چه زودتر فرمان به خاک‌سپاری امیر حبیب الله را صادر کند.
اشتراک کننده‌گان بر تغییر ناپذیری یازدهم سنبله تأکید کردند و mandegar-3از حکومت خواستند تا پیش از فرا رسیدن یازدهم سنبله در زمینه صدور فرمان اقدام کند.
اعضای کمیسیون به خاک‌سپاری امیر حبیب‌الله، از ملت بابت حمایت‌ قاطع‌ ابراز سپاس و امتنان کرد..
امیرحبیب‌الله کلکانی، شاه پیشین افغانستان در ۲۴ جدی سال ۱۳۰۷ خورشیدی، قدرت را از امان الله خان، به‌دست گرفت و کمتر از یک سال بر این کشور پادشاهی کرد.
بر بنیاد اسناد و مدارک تاریخی، نادر خان پدر ظاهرشاه، در ۲۵ میزان سال ۱۳۰۸ ( ۸۸سال پیش) قدرت را از دست حبیب‌الله کلکانی گرفت و با آن‌که در برگ‌های قرآنی که او به حبیب الله فرستاده بود، نوشته بود و مهر کرده بود که جبیب الله کلکانی و یارانش را هیچ نوع آسیبی نمی‌رساند و باید خودشان را به حکومت او تسلیم کنند. حبیب الله هم با اعتماد به این سوگند، همراه دوستان و همکاران نزدیکش به نزد نارخان به قصر شاهی رفت. اما نادرخان خلاف وعده عمل کرد و او را به سپاهیان بی سروپایش سپرد. آنان او و یارانش را بعد از شکنجه‌های زیاد، را تیرباران کردند و در گور دستجمعی در تپه معروف به مرنجان زیر خاک ساختند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.