ارگ در واکنش به لغو قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن: خـروج از پیـمان امنیتی کابـل – واشگتـن مساوی به انـزوای بین‌المللـی است

گزارشگر:داود مکارم/ شنبه 24 سنبله 1397 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۷

محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، روز پنج‌شنبه (۲۲سنبله) در محفل گرامی‌داشت از هفتۀ شهید در ارگ، در واکنش به موضع‌گیری‌های رهبران، احزاب سیاسی و اعضای پارلمان که خواستار بازنگری قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن شده بودند، گفت: نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به انزوا برگردد.
mandegar-3این اظهارات آقای غنی درحالی مطرح می‌گردد که روز چهارشنبه “۱۱۶ عضو پارلمان” در جلسۀ عمومی این نهاد خواستار بازنگری قرارداد امنیتی کابل- واشنگتن شدند. این تصمیم اعضای پارلمان کشور با استقبال بسیاری از رهبران سیاسی- جهادی و از جمله حامد کرزی رییس جمهور پیشین رو برو گردیده است.
در این نشست که با حضور رهبران، احزاب و نماینده‌گان پارلمان در منزل حضرت صاحب صبغت‌الله مجددی، برگزار شده بود موضوع بازنگری قرارداد امنیتی کابل- واشنگتن مورد بحث قرار گرفت و اقدام اخیر نماینده‌گان را مورد حمایت و تایید قرار دادند.
رییس حکومت وحدمت ملی از پیمان امنیتی کابل- واشنگتن و استراتژی امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان دفاع و تصریح کرده که استراتژی امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان خواست چهل‌ساله مردم افغانستان بود که ثبات افغانستان را تضمین کند. آقای غنی بحران جاری در افغانستان را دارای ابعاد جهانی و منطقه‌یی خواند و اظهار امید‌واری کرد که بحران چهل‌سالۀ کشور در حال خاتمه‌یافتن است. چون اجماع همه‌گانی به‌وجود آمده و دهشت‌افگنان و حامیان‌ شان تحت فشارهای گوناگون قرار گرفته‌اند که باید از این فرصت جهانی استفاده کنیم.
رییس حکومت وحدت ملی در بخش دیگر از سخنانش، قرارداد امنیتی با امریکا را عامل اصلی نزدیک‌شدن به صلح و مناسبات گسترده با جهان و بیرون‌شدن از انزوا دانسته و افزود: اکنون‌که به صلح نزدیک شده‌ایم، آیا می‌خواهید که بار دیگر خود را در انزوا قرار بدهیم؟ امکانات و زمینه‌های صلح از هرزمان دیگر بهتر فراهم است. ماهیت جنگ تغییر کرده و نیروهای امنیتی افغانستان نشان دادند که جای نیروهای پیشرفتۀ خارجی را گرفته‌اند. اما این پرسش این است که آیا می‌خواهید در هنگامی‌که نزدیک است به صلح برسیم خود را در انزوا قرار قرار دهیم، بدیل ما چیست؟ از دنیا می‌خواهید که بار دیگر صدهزار نیرو اعزام کند و کی این را می‌خواهد؟ آقای غنی در پایان تاکید کرده که برخی افراد در منطقه می‌خواهند تا ارتباط افغانستان را با جهان که با تدبیر و تلاش به‌دست آمده است، قربانی کند. آقای غنی گفت که اجازه نمی‌دهد، ارتباطات و مناسبات بین‌المللی افغانستان را در نتیجۀ احساسات از دست بدهد. بحث بازنگری قرارداد امنیتی میان کابل- واشگتن در حالی از سوی پارلمان افغانستان مطرح می‌گردد که ناامنی و جنگ در افغانستان افزایش یافته و به نظر می‌رسد که اعلام استراتژی امریکا برای جنوب آسیا و افغانستان، در بهبود و ضعیت امنیتی نه تنها تاثیر نداشته بلکه جنگ‌ها در کشور گسترش یافته است. استراتژی امریکا برای جنوب آسیا، به‌منظور واردکردن فشار بیشتر روی پاکستان جهت دست‌کشیدن این کشور از گروه‌های افراطی و انتخاب هند به‌عنوان شریک استراتژیک امریکا در جنوب آسیا متمرکز شده است. امریکا پس از اعلام استراتژی‌اش در مور جنوب آسیا نتوانست که پاکستان را متقاعد سازد که از حمایت گروه‌های تروریستی در افغانستان دست بردارد. پاکستان با تشدید جنگ‌ها در افغانستان به امریکا نشان داد که به‌عنوان بازیگر مهم و تاثیرگذار در قضایایی افغانستان مطرح است و هیچ قدرتی بدون موافقۀ این کشور نمی‌تواند قادر به قراری ثبات پایدار در افغانستان شود. مذاکرات امریکا با طالبان و داشتن تماس‌های پشت‌ پرده با مقامات پاکستانی دلیل روشن شکست راهبرد امریکا در جنوب آسیا و افغاستان است.
بحث ناکارآمدی قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن از سوی پارلمان درحالی مطرح می‌شود که آقای غنی این پیمان را ضامن آوردن صلح و برقراری ثبات پایدار در کشور می‌خواند و خروج افغانستان را از این قرارداد مساوی با انزوای بین‌المللی افغانستان می‌داند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.