وزیر صحت عامه: وضعیت صحی در افغانستان رو به بهبود است

- ۱۹ حمل ۱۳۹۸

mandegarبر اساس یک تحقیق جدید، وضعیت صحی در افغانستان رو به بهبود است و دسترسی شهروندان به خدمات صحی نیز بیشتر شده است.
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه دیروز در هشتمین دور کنفرانس نتایج صحت گفت که در مرگ و میر اطفال، مادران و وضعیت تغذی کاهش قابل ملاحظه‌یی به وجود آمده است.
او می‌گوید: «با توجه به تحقیقات انجام شده وضعیت صحی در کشور رو به بهبود است. در مرگ و میر اطفال، مادران و وضعیت تغذی کاهش قابل ملاحظه‌یی به وجود آمده است و دسترسی مردم به خدمات صحی، ارایه خدمات صحی توسط ماهرین نسایی ولادی، استفاده از مراکز صحی دولتی و خصوصی افزایش یافته است».
آقای فیروز گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس، شریک ساختن نتایج پژوهشگران ملی و بین‌المللی و همه‌پرسی‌های انجام شده برای جوانب ذی‌دخل نظام صحی، پالیسی سازان و تجدید راهبرد، پالیسی و برنامه‌های صحی است تا بر مبنای آن بتوانند تصامیم شفاف و مبتنی بر شواهد را اتخاذ کنند.
او علاوه کرد: «امروز نتایج ۶۳ تحقیق که در بخش صحت انجام شده است در این کنفرانس به بحث گرفته شد و جای خوشی است که تحقیقاتی که در گذشته از سوی نهادهای بیرونی صورت می‌گرفت امروز توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد».
در همین حال، حسیب‌الله موحد معاون اداره احصائیۀ مرکزی، این تحقیق را یک امر مهم در انکشاف یک کشور عنوان کرد. او گفت که تحقیق کمک می‌کند تا بدانیم چه خلاهایی در کارها وجود دارد و تا چه حد بهبود یافته است.
از سوی هم، ریچارد پیپرکورن نمایندۀ سازمان صحی جهان می‌گوید که راه‌اندازی کنفرانس و نتایج تحقیقات انجام شده سکتور صحت را در راستای شفافیت، کیفیت، حساب‌دهی و انکشاف کمک می‌کند.
این در حالی است که هنوز هم در بسیاری از مناطق دور دست، مردم به مراکز صحی دسترسی ندارند و هم چنان اکثر شهروندان برای درمان بیماری‌های خود به کشورهای خارجی می روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.