پاکستان: امریکا دوست خاین است!

گزارشگر:یک شنبه 17 جدی 1396 - ۱۶ جدی ۱۳۹۶

وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات ترامپ که کشورش را به دروغگویی متهم کرده بود، گفت: امریکا دوستی است که همیشه خیانت می‌کند.
خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: امریکا در عملکردش همانند یک متحد با دولت اسلام آباد شکست خورده و به خاطر ناکامی‌هایش در mandegar-3افغانستان دولت پاکستان را مقصر می‌داند. ما دیگر با امریکا هیچ ائتلافی نداریم. این رفتاری نیست که دو متحد با یکدیگر داشته باشند.
صحبت‌های وزیر امور خارجه پاکستان پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا درباره تعلیق کمک‌های مالی به پاکستان مطرح شده است.
وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: ما در حال حاضر آرامش را در پاکستان برقرار کرده‌ایم. فقدان همکاری میان واشنگتن و کابل در بازگشت آوارگان به افغانستان و مقصر دانستن پاکستان در عدم مقابله با شبه‌نظامیان باعث شده است تا گمانه زنی درباره این مساله به وجود آید که مقابله با تروریسم آنچنان که باید صادقانه صورت نگرفته است. کشورهای دیگری هستند که می‌توانند متحد پاکستان باشند و در کنار ما به روند مذاکرات صلح با طالبان و دولت افغانستان کمک کنند.
خواجه آصف همچنین تاکید کرده است که دولت پاکستان باید روابطش با امریکا را مجددا ارزیابی کند.
وی در مصاحبه با شبکه خبری جئو گفت: امریکا دوست ما نیست چون در قبال پاکستان نه همانند دوست رفتار می‌کند نه همانند یک متحد. پاکستان در جبهه دیپلماتیک منزوی نشده است و هرگونه تهاجم امریکا با واکنش ملی روبرو خواهد شد. این سخنان خواجه آصف واکنش عمران خان، رهبر تحریک انصاف را نیز در پی
داشت و وی گفت که زمان آن رسیده تا پاکستان ارتباطش را با امریکا قطع کند و حضور اطلاعاتی و دیپلماتیک امریکا در منطقه را متوقف سازد.
واشنگتن، دولت پاکستان را به بازی «دوگانه» با کمک به طالبان و شبکه حقانی که مسبب ناآرامی‌ها در افغانستان هستند، متهم می‌کند. اما اسلام‌آباد این مساله را رد می‌کند.
شادمانی کابل- دهلی
قطع کمک های امریکا به پاکستان، با استقبال خوش‌بینانه افغانستان روبه‌رو شد. نصرت رحیم، سخنگوی معاون وزارت داخلۀ افغانستان به خبرنگاران گفت: سال‌ها گفته‌ایم که پاکستان برای گروه‌های تروریستی پناهگاه‌های امن و همچنین منابع مالی فراهم می‌کند. ما از این اقدام امریکا استقبال می‌کنیم.
یکی از مقامات ارشد هند نیز اظهار کرد: امیدواریم که این اقدام ارتش پاکستان را به تفکر در خصوص اقداماتش سوق دهد.
با این حال دولت هند هیچ واکنش رسمی‌ای نسبت به این تصمیم نشان نداد.
هند طی بیاناتی از استراتژی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در خصوص جنوب آسیا که در ماه اگست اعلام شد و نیز استراتژی امنیت ملی این کشور در دسمبر، استقبال کرده بود؛ استراتژی‌هایی که هر دو از پاکستان درخواست داشتند اقداماتی را علیه پناهگاه‌های امن تروریست‌ها انجام دهد و در غیر این صورت با پیامدهای آن روبه‌رو می‌شود.مربوط است. نخست آن که این اقدام امریکا حرکتی غافلگیرکننده نبود، چرا که سه ماه پیش، دولت ترامپ به کنگره امریکا اعلام کرد، بودجه ۲۵۵ میلیون دالری صندوق نظامی خارجی را در اختیار پاکستان قرار نمی‌دهد و در یکم ژانویه نیز حتمی بودن این این اقدام را اعلام کرد.
دلیل دوم آن است که به رغم حمایت مقامات از این اقدام این تصمیم شامل گروه‌هایی همچون «لشکر طیبه» و «جیش محمد» نیست.
در نهایت کارشناسان می‌گویند، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تاثیر مطلوب این اقدام تنها با عدم پرداخت مبلغ ۲۵۵ میلیون دالری صندوق نظامی خارجی بر واکنش پاکستان وجود دارد.
امر سینها، سفیر هند در افغانستان گفت: در سال ۱۹۸۱، محمد ضیاءالحق، رییس جمهور پیشین پاکستان، پیشنهاد کمک مالی امریکا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر برای مهاجران افغان را «بادام‌زمینی» خواند. اگر این مبلغ در حدود چهار دهه پیش بادام زمینی بود، فکر کنید حالا دیگر چه می‌تواند باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.