رییس‌جمهور غنی: پاکستان ۱۴ سال جنگ پنهانی را در افغانستان پیش برده است

- ۱۲ جوزا ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۳ جوزا ۱۳۹۴

 

رییس ‌جمهور غنی در پیامی ویدیویی، پاکستان را به ۱۴ سال جنگ پنهانی علیه افغانستان متهم کرده است.
به گزارش ایندیا اکسپرس، اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی به شدت پاکستان را مورد انتقاد قرار داد.
روز دوشنبه نشستی میان دیپلمات‌ها و اندیشمندان در دوحه قطر به منظور پیشبرد پروسه صلح با طالبان برگزار شد که در آن اشرف غنی در یک ویدیوی mnandegar-3ضبط شده که در این کنفرانس پخش شد، خطاب به پاکستان گفت: این کشور در طول ۱۴ سال گذشته جنگ پنهانی را با ما پیش برده است.
این سخنان اشرف‌غنی پس از آن منتشر شد که به تازه‌گی وی نامه‌یی را به دولت پاکستان نوشت و در آن از این کشور خواست تا عملی جدی را علیه رهبری طالبان در خاک این کشور انجام دهد.
همچنین دولت افغانستان در این نامه از پاکستان خواسته است تا تعهدات خود به منظور برقراری صلح را با انجام ۸ مورد که دراین نامه آمده، ثابت کند که یکی از آن موارد، تحت زندان خانه‌گی قرار دادن رهبران طالبان در پیشاور و کویته و نیز حمله علیه شبکه حقانی می‌باشد.
اشرف غنی در این کنفرانس هیچ اشاره‌یی به مذاکرات با پاکستان یا طالبان نکرد اما او در بین سخنان خود از «سیستم زیست محیطی» تروریست نام برد.
رییس‌جمهور افغانستان در سخنان خود به کشورهای استقلال‌یافته‌یی اشاره کرد که از عوامل غیردولتی به عنوان عنصر نیابتی برای ایجاد ناامنی، شکست حکومت‌داری و کمبود اجماع لازم در مورد «قوانین بازی» در افغانستان استفاده می‌کنند.
پیشرفت کمی در مذاکرات با طالبان در دوحه قطر انجام شده است.
منابعی می‌گویند که بعید است سخنان اشرف‌غنی مانع تلاش‌های او برای مذاکره با رهبری طالبان باشد. رهبری طالبان در قطر را طیب آغا که با ملا محمد عمر رابطه نزدیکی دارد بر عهده گرفته است. همچنین شیر عباس استانکزی که در آکادمی نظامی هند در دهرادن فارغ‌التحصیل شده و نیز در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی علیه شوروی جنگیده عضو این تیم رهبری در قطر می‌باشد.
این منبع افزود: طالبان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان تا زمانی که تمام نیروهای خارجی از کابل خارج نشده‌اند، امتناع کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.