وزیر داخله سلب صلاحیت شد مجتبی پتنگ: دولت در گروگان گرگ‌هاست!

- ۳۱ سرطان ۱۳۹۲

جنرال مجتبی پتنگ وزیر داخله روز گذشته از سوی مجلس نماینده‌گان استیضاح و سلب صلاحیت شد.
دو روز پیش به دنبال خودداری آقای پتنگ از حضور در جلسۀ استجوابیه مجلس، نماینده‌گان او را متهم کردند که نسبت به مجلس بی‌‌اعتنایی کرده و بیش از ۵۰ نماینده طرح استیضاح او را امضا کردند.
پس از آن که اظهارات او قناعت نماینده‌گان را فراهم نکرد، مجلس رأی‌گیری در مورد صلاحیت او در مقام وزارت را آغاز کرد و عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس اعلام کرد: «محترم مجتبی پتنگ با ۱۳۶ رأی از وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان سلب اعتماد شد.»
واکنش کرزی
رییس‌جمهور کرزی به سلب صلاحیت وزیر داخله واکنش فوری نشان داد و گفت که رأی عدم اعتماد به یک وزیر باید «دلایل موجه» داشته باشد. او در یک اعلامیه گفت که این موضوع به دادگاه عالی فرستاده می‌شود. در اعلامیۀ ریاست‌جمهوری آمده است تا زمانی که پاسخ دادگاه عالی در این رابطه معلوم نشود، مجتبی پتنگ به عنوان سرپرست به کار خود ادامه می‌دهد.
مجتبی پتنگ هشت ماه پیش وزیر داخله شده بود.
دولت درگروگان گرگ‌ها
جلسۀ استیضاح پرتنش بود و اظهارات آقای پتنگ توجه بسیاری را جلب کرد و از جمله این سخن او گفت که «نه تنها وزارت داخله بلکه تمام دولت در گروگان گرگها است». آقای پتنگ تأکید کرد که پارلمان، قوه مجریه و قوه قضاییه برای شکار گرگها با هم متحد شوند.
او توضیح نداد که منظورش از گرگها چه کسانی هستند، او در جملات مبهم و چند پهلویی گفت: «ممکن است تعداد گرگها زیاد باشد و در سمت مختلفی قرار داشته باشند – هم در این جا، هم در آن جا و هم در آن جا.»
وزیر داخله در بخشی از اظهارات خود گفت برخی از معاونانش «پول توزیع» کرده‎اند تا او در پی استیضاح از وزارت کنار رود، اما این سخنان او واکنش تند بعضی از نماینده‌گان را در پی داشت.
آقای پتنگ گفت: «بعضی از معاونان من امروز در کمپاین برکناری من شامل بودند، پول توزیع می‌کردند که وزیر داخله استیضاح شود، جایش را ما بگیریم. در این شکی نیست. امشب هم [پول] توزیع می‌کردند.»
عبدالرحمان رحمانی یکی از نماینده‌گان مجلس به دنبال سخنرانی آقای پتنگ، به این سخنان او اعتراض کرد و گفت: «این توهین دیگر به خانه ملت نیست؟ به که پول توزیع کرده‌اند، جناب وزیر جواب بگوید.»
اما وزیر داخله مجلس را ترک کرده بود و عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس در پاسخ گفت که نماینده‌گان در مورد اظهارات وزیر داخله «قضاوت» کنند و در تصمیم‎گیری خود این موضوع را در نظر بگیرند.
امنیت شاه‌راه‌ها
افزایش ناامنی در مناطق مختلف کشور و به ویژه شاه‌راه‌ها از موضوع‌های اصلی استیضاح از وزیر داخله اعلام شده بود.
نواب منگل عضو مجلس گفت که ناامنی در شاه‌راه‌ها و به ویژه در مسیر کابل-قندهار، کابل-بامیان و کابل-پکتیا افزایش یافته و «طالبان مسافران را در روز روشن پیاده می‌کنند و سر می‌برند».
او افزود که حتی نیروهای امنیتی خود هم دست به اخاذی می‎زنند.
اما وزیر داخله گفت: «مسوولیت [تامین امنیت] شاهراه مسئولیت وزارت داخله نیست، بلکه مسئولیت سه ارگان [پولیس، ارتش اداره امنیت ملی] است.»
او افزود بر اساس توافقنامه‌یی که میان این سه نهاد امضا شده، پولیس در جاده‌ها مستقر می‌شود و ارتش در روستاها. به گفته آقای پتنگ، پولیس تنها سلاح سبک دارد و ارتش سلاح‌های سنگین، به همین دلیل، توانایی پولیس در تأمین امنیت کمتر است و افزود که در چهار ماه گذشته ۲۷۴۷ پولیس در نبرد با شورشیان جان خود را از دست داده اند.
عدم حضور در مجلس
نماینده‌گان مجلس او را متهم کردند که به دلیل عدم حضور در اجلاس کمیسیون‌ها و نشست عمومی مجلس برای توضیح مسایل امنیتی، قانون را نقض کرده است، اما آقای پتنگ ضمن تایید این مسأله گفت: معاونانم را فرستادم و آنها به سوالات شما پاسخ دادند.
یکی از نماینده‌گان از وزیر داخله پرسید که چرا وزارت داخله نتوانسته است از توزیع غیر قانونی سلاح در بین مردم جلوگیری کند.
وزیر داخله طرح چنین سوالی را غیر منصفانه خواند و گفت برنامه‌هایی که برای خلع سلاح در چند سال گذشته اجرا شده، موفق نبوده است و به همین دلیل تقریباً همه سلاح دارند.
ضعف مدیریت و فساد
احمدفرهاد مجیدی نماینده هرات وزیر داخله را متهم کرد که برخلاف ادعایش مبنی بر توانایی بالایش در زمینه مدیریت مسایل امنیتی و اداری، حالا افزایش ناامنی و وضعیت نهادهای زیرمجموعه وزارت داخله بیانگر «ضعف» وزیر در این زمینه است.
مجتبی پتنگ در پاسخ گفت: «در ده سال گذشته در وزارت داخله هیچ سیستمی وجود نداشت. پول خارجی و افغانستان بیجا مصرف شده.»
او افزود که در ظرف هشت ماه سیستم های متعددی را در این وزارت به کار انداخته است و برنامه هایی را برای بهبود سیستم امنیتی به اجرا گذاشته است. آقای پتنگ تاکید کرد که این برنامه تا ده سال آینده سودمند است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.