کامیابانی‌که ناکام و ناکامانی‌که کامیاب می‎شوند!

گزارشگر:30 ثور 1393 - ۲۹ ثور ۱۳۹۳

افرادی در کمیسیون انتخابات با گرفتن پول، نامزدان شوراهای ولایتی را کامیاب و ناکام می‌‎سازند.
شماری از اعضای شورای ملی با بیان این مطلب می‎گویند که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی، بر این شک‎وگمان‌ها افزوده است.
براساس تقویم انتخاباتی، قرار بود نتایج انتخابات شوراهای ولایتی به تاریخ ۲۷ ثور اعلام شود؛ اما تا امروز که ۳۰ ثور است، هیچ خبری از سرنوشت انتخابات شوراهای ولایتی در دست نیست.mnandegar-3
نماینده‌گان مجلس و نهادهای جامعۀ مدنی همچنان می‎گویند که نباید انتخابات شوراهای ولایتی تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد.
محمدعلم ایزدیار معاون مجلس سنا و نامزد شورای ولایتی پنجشیر به روزنامۀ ماندگار گفت، شایعاتی وجود دارد که در کمیسیون انتخابات در آرای مردم دستبردهایی صورت گرفته است؛ وعده و وعیدهایی داده شده است تا رأی‌ها پایین و بالا گردد.
آقای ایزدیار از کمیسیون انتخابات می‌خواهد تا در زمینۀ اعلام نتایج شوراهای ولایتی به زودی اقدام کند.
او می‌افزاید: «رأی مردم باید به بازی گرفته نشود و آنچه مردم رأی داده اند به گونۀ شفاف و عادلانه باید نشر گردد.»
در عین حال، فرهاد عظیمی عضو مجلس نمایندگان می‌گوید، روزهای نخستی که نتایج به کابل آمد، زمانی که ناظرینِ شماری زیادی از نامزدان شوراهای ولایتی برای‌شان اطلاع دادند که رأی لازم را به‌دست نیاورده اند به کابل سرازیر شدند.
این عضو مجلس می‌افزاید: «حتا تا بیست و سی هزار دالر در کمیسیون‌ها تا و بالا می‌شوند به خاطر این که شماری از نامزدان شوراهای ولایتی از کابل رأی خود را تنظیم کنند.»
آقای عظیمی خاطر نشان کرد که آنان این نگرانی‌ها را بارها با کمیسیون‌های انتخاباتی در میان گذاشته شده اند و آنان برای شان اطمینان داده بودند.
اما این عضو مجلس تصریح می‌کند: «تأخیر در روند اعلام نتایج با وصف این که زمان کافی داشتند یکبار دیگر همان نگرانی‌ها را تازه می‌سازد که حتمی کدام مهندسی‌یی در کار است و شاید این مهندسی بر اساس گرایشات سیاسی بوده باشد ولی زیادتر مسأله اقتصادی و پولی در این جا مطرح است.»
فرهاد عظیمی هم‌چنان می‌افزاید، کسانی در کمیسیون انتخابات هستند که با گرفتن پول می‌خواهند نامزدان ناکام را برنده سازند.
هم‌چنان، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید، کمیسیون انتخابات متأسفانه توانایی و تخصص کاری ندارد. به دلیل نداشتن ظرفیت این کمیسیون بر اساس تقویم انتخاباتی عمل نمی‎تواند.
آقای رفیعی اذعان داشت، تأخیر در اعلام نتایج برای کسانی که در داخل کمیسیون نفوذ دارند دست باز می‌گذارد و آنها می‌توانند با استفاده از همین فُرصت، نقشه های خود را عملی سازند.
رییس مجما می‌افزاید: « از آنجایی‌که کمیسیون خودش هم اعتراف می‌کند که افراد آن‌ها افراد متقلبی بوده‌اند، بنابراین می‌توانند در آنجا نیز زمینه‌سازی کنند و وضعیت را دگرگون سازند.»
عزیز رفیعی معتقد است، این روند یک نوع بی‌اعتباری کمیسیون را نزد نامزدان و مردم بالا خواهد برد.
رییس مجلس نمایندگان نیز اخیراً در نشست عمومی مجلس تأخیر در اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی را نگران‌کننده خواند و افزود، کمیسیون‌های انتخاباتی باید در این مورد دلایل روشن ارایه کنند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان گفته است که «تأخیر در اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی نگران کننده است. قرار بود دو روز پیش نتایج اعلام شود؛ اما این کار صورت نگرفت».
آقای ابراهیمی افزود: مردم افغانستان با قبول همه مشکلات به پای صندوق‌های رأی رفتند تا نماینده‌گان شان را انتخاب کنند و اما کمیسیون انتخابات در قسمت نشر نتایج این انتخابات بی‌توجهی می‌کند.

بر اساس تقویمی که از این پیش تعیین شده بود، قرار بود نتایج انتخابات به تاریخ ۲۷ ثور اعلام شود؛ اما مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند به دلیل شفافیت در نتایج و دقت بیشتر، نتایج ابتدایی شوراهای ولایتی تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.