احمدولی مسعود در مراسم یادبود از استاد عرفانی به رهبران حکومت: لویه جرگۀ قانون اساسی را فراخوانید!

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 8 عقرب 1395 - ۰۷ عقرب ۱۳۹۵

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که روحیۀ قومی روند حکومت‌داری را در افغانستان آشفته ساخته است.
آقای دانش که دیروز(جمعه، ۷عقرب) در محفل گرامی‌داشت از نخستین سال‌روز درگذشت قربان‌علی عرفانی صحبت می‌کرد، گفت که از اظهارات جدل‌برانگیز، اظهار تأسف می‌کند.
mandegar-3به گفتۀ آقای دانش: هیچ‌کس و هیچ قومی نمی‌تواند با زور بر دیگران حکومت کند و همه در قبال سرنوشت کشور مسوول هستیم.
معاون دوم ریاست‌جمهوری در بخشی از سخنانش تأکید کرد: قومی‌سازی صدمات جبران‌ناپذیری را بر پیکر دولت-ملت‌سازی در افغانستان وارد کرده و مانع بزرگی بر سر راه دموکراسی بوده است.
آقای دانش با بیان این‌که از اظهارات ناامیدکنندۀ شماری از مسوولان حکومت اظهار تأسف می‌کند، گفت: ما نباید کاری کنیم که دشمن شاد و مردم ناامید شوند.
آقای دانش افزود: حکومت وحدت ملی برای تأمین امنیت و ایجاد صلح، گام‌های صادقانه و شجاعانه برداشته است.
معاون دوم ریاست‌جمهوری از مردم خواست تا در هم‌سویی بانهادهای امنیتی، امنیت مناطق خود را تأمین کنند.
آقای دانشن با اشاره به وضعیت جاری در کشور گفت که این حالت به نفع هیچ قومی و گروهی نیست و همه در قبال این وضعیت ویران‌گر مسوولیت داریم.
معاون دوم ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد که راهی جز تفاهم وجود ندارد و باید به‌جای بحث‌های رسانه‌یی، به رعایت معیارها توجه شود.
آقای دانش این گفته‎ها را بعد از ایجاد اختلاف میان عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس‌جمهور و اشرف‌غنی رییس جمهوری کشور بیان کرد.
آقای دوستم چند روز پیش، رییس‌جمهور غنی را متهم به قوم‌گرایی و منطقه‌گرایی کرده بود.
در عین حال، احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و یکی از سخنرانان محفل گرامی‌داشت از نخستین سالروز درگذشت استاد عرفانی گفت: حکومت هرچه زودتر توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی را عملی سازند تا یک فضای اعتماد، یک ساختار جدید به وجود بیاید.
به گفتۀ آقای مسعود: “پیش از این گفته بودیم، تا زمانی‌که این توافق‌نامه عملی نشود، حکومت مشروعیت ندارد، حالا مصداق‌های این گفته‌های ما را در صف‌آرایی مسوولان و بزرگان حکومت می‌بینیم که مشروعیت نظام را زیر سوال می‌برند.”
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود خطاب به مسوولان حکومت وحدت ملی گفت: “لویه جرگۀ قانون اساسی را در کوتاه‌ترین زمان معین فراخوانید و به این نظام سیاسی مریض، تک‌محور، فاسد شده، ناکام و بحران‌زا خاتمه دهید، اگر نمی‌توانید و یا می‌خواهید مانند دوسال اخیر توافق‌نامه را دور بزنید و به پادشاهی‌تان ادامه دهید، در این صورت اجماع نیروهای سیاسی در جایگاه یک اجماع مشروعیت‌بخش، لویه جرگه را فرا می‌خواند، نظام سیاسی را تغییر می‌دهد تا توازن برقرار گردد و دولت ملى تشکیل شود.”
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در ادامۀ سخنانش گفت که مردم افغانستان بین خود مشکل ندارند، مشکل و اختلاف میان کسانی است که خود را داعیه‌دار مردم افغانستان می‌دانند. ما شاهد هستیم که هیچ اصلاحات و تغییر در زنده‌گی مردم شمال و جنوب و شرق و غرب به میان نیامده است.
به گفتۀ آقای مسعود: وقتی یک گروه مشخص میان خود وحدت ایجاد کرده نمی‌تواند، هیچ ممکن نیست میان مردم و اقوام مختلف کشور وحدت به وجود بیاورند.
آقای مسعود با بیان این‌که مردم افغانستان تاوان ناکاره‌گی مسوولان این حکومت را می‌پردازند، تصریح کرد: مردم افغانستان حق دارند وحدت‌شان تأمین شود، فرزندان آن‌ها هر روز شهید می‌شوند و گروگان گرفته می‌شودند.
رییس بنیاد قهرمان ملی با اشاره به کم کاری‌های حکومت وحدت ملی گفت: “ما خواهان سقوط نظام نیستیم، اما نباید نظام به گروگان یک تعداد درآید و با اجندای شخصی پیش بروند، باید آجندای مردم روی کار باشد. افغانستان تنها با دو توازن می‌تواند زنده باشد و به ثبات برسد، یکی توازن داخلی و توازن میان اقوام، دوم توازن خارجی میان کشورهایی که در محورد افغانستان منافع دارند که این دو توازن در حکومت وحدت ملی اصلاً وجود ندارد.”
به گفتۀ او: ادامۀ این بی‌موازنه‌گی، کشور را برای سالیان دراز به میدان رقابت‌ها، جنگ‌ها و نزاع‌های بی‌پایان می‌کشاند و مردم هـرروز قربانى امیال و آجنداهـاى شخصى شما و برنامه‌هـاى بیرونى‌ها می‌گردند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت و یکی دیگر از سخنرانان این محفل گفت: امروزه افغانستان در شرایط دشواری قرار گرفته است و راه‌حل این چالش‌ها تأمین وحدت و عدالت اجتماعی است.
به گفتۀ آقای عبدالله: هر زمانی‌که در روش و کردار رهبران کشور بوی تبعیض، نفاق، تفرقه و انحصارطلبی به مشام برسد، اعتماد که لازمۀ موفقیت راه است، از میان می‌رود.
رییس اجرایی خاطر نشان کرد: “رهبری سیاسی مدبر به آن گفته می‌شود که نگذارد تا مشکلات سرهم شود و صدای مردم ناشنیده بماند و وضعیت به گونه‌یی شود که از حل آن ناتوان باشیم.”
هم‌زمان بااین، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی با بیان این‌که اوضاع کشور مطلوب نیست، در مراسم گرامی‌داشت از نخستین سال‌روز درگذشت استاد قربان‌علی عرفانی گفت: اوضاع افغانستان مطلوب نیست و مداخلۀ خارجی‌ها در کشور جریان دارد.
به گفتۀ معاون دوم ریاست اجرایی: “اوضاع کشور نیازمند دو مورد است، یکی وحدت ملی و دیگر دست دادن مسوولان حکومت به هم‌دیگر. رییس‌جمهور و رییس اجرایی باید خود را از دیگران بلند فکر نکند، برای مردم کار کنند، قصد حذف، انزوا و توهین هم‌دیگر را نداشته باشند؛ چون هرکس در بین قوم خود کسی است.”
آقای محقق از نبود عدالت در حکومت وحدت ملی شکایت کرده گفت که بدون حفظ عدالت و حفظ وحدت، حکومت به پیش نمی‌رود و باید حکومت آیینۀ همه اقوام باشد تا همه در آن خود را ببینند.
معاون دوم ریاست اجرایی در پیوند به اظهارات اخیر جنرال دوستم گفت: “ما با اظهاراتی که ذهن مردم را مغشوش بسازد، مخالف هستیم. رهبران و شهروندان کشور باید اظهارات خود را مطابق به مصالح کشور بگویند.”
استادعرفانی کی بود؟
مرحوم قربان‌علی فرزند ابراهیم در سال ۱۳۲۳ در ولایت بامیان در ولسوالی یکاولنگ متولد شد و پس از تحصیلات در حوزه‌های علوم اسلامی در صف مجاهدین که در برابر حکومت کمونیستی و نیروهای شوروی سابق می‌جنگیدند، قرار گرفت.
او در دوران جهاد، معاون حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری عبدالعلی مزاری بود و پس از فروپاشی رژیم طالبان و شکل‌گیری حکومت جدید مشاور حامد کرزی در امور اقوام شد.
استاد عرفانی پنج‌سال نماینده‌گی مردم بامیان در مجلس را در کارنامۀ دارد و هم‌چنان موسس حزب وحدت ملت افغانستان و معاون دوم شورای علمای شیعه افغانستان بود.
او موسسه آموزشی و علمی باقر العلوم را تأسیس کرد و چندین کتاب و اثر از او بهجا مانده است.
امربمعروف و نهی ازمنکر، حزب وحدت اسلامی ازکنگره تا کنگره، مرور بر تحولات سیاسی اجتماعی بامیان، اخلاق یک مجاهد، صبر از دیدگاه قرآن، عقولیت علماء و دانشمندان و اسلام وحاکمیت جهانی از نوشته‌های آقای عرفانی است.
استاد عرفانی هم‌زمان با شکل‌گیری جبهۀ مقاومت ملی مردم افغانستان به رهبری شهید برهان‌الدین ربانی و قهرمان ملی کشور، به این جبهه پیوست و در هم‌سویی با دیگر مجاهدان برای نابودی لانه‌های طالبان و تروریسم رزمید و به تعهد خود وفادار ماند.
استاد عرفانی که در سال‌های اخیر نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان بود، سال گذشته و به عمر ۷۶ سالهگی درگذشت.
از نخستین سال‌روز درگذشت استاد عرفانی دیروز با برپایی محفل باشکوهی در کابل گرامی‌داشت شد. سخنرانان نخستین سالروز درگذشت استاد عرفانی از او به عنوان چهرۀ چند بُعدی یاد کرده گفتند که او از پراکنده‌گی میان مردم رنج می‌برد و همواره کوشید تا با ایجاد تفاهم میان احزاب و نیروهای مردمی را وحدت را به میان آورد.
به گفتۀ سخنرانان، محفل گرامی‌داشت از نخستین سالروز درگذشت استاد قربان‌علی عرفانی تأکید کردند، پیشرفت‌های یک و نیم دهۀ اخیر افغانستان حاصل زحمات چهره‌های همانند مرحوم عرفانی و همه مسوول اند تا این دست‌آوردها را حفظ کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.