مخالف فرانسه با حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه

گزارشگر:چهارشنبه 8 جدی 1395 - ۰۷ جدی ۱۳۹۵

فرانسه با حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد مخالفت کرده است.
به گفته یک منبع مطلع، دلایل فرانسه برای مخالفت با حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل مشخص نیست؛ اما برخی از تحلیلگران سیاسی این مخالفت را به کشته‌ شدن ۱۰ سرباز فرانسوی در سال ۲۰۱۳ به دست گروه حزب اسلامی در افغانستان نسبت می‌دهند.
mandegar-3سال ۲۰۱۳ ظاهراً شبه‌نظامیانی وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به کاروان سربازان فرانسوی در منطقه سروبی در کابل حمله کردند که به کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ سرباز و زخمی شدن ۲۱ تن دیگر انجامید.
فرانسه به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد قدرت وتوی هر قطعنامه‌یی را دارد. دولت افغانستان ماه گذشته در نامه‌یی به سازمان ملل خواست تا این سازمان تحریم‌ها علیه گلبدین حکمتیار را لغو کند. سازمان ملل هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.
سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت: دولت افغانستان از کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد انتظار دارد تا تحریم‌ها علیه رهبری گروه حزب اسلامی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بردارد.
در همین حال، مقام‌های حزب اسلامی از تاخیر در لغو تحریم‌ها علیه حکمتیار ابراز نگرانی کردند. برخی از کارشناسان حقوقی هم می‌گویند که احتمالاً برخی کشورها دیدگاه‌های متفاوتی درباره لغو تحریم‌ها دارند اما روشن نیست که قرار است چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ شود.
در همین حال سخنگوی حزب اسلامی گفت: به تازه‌گی یک هیأت از کمیته تحریم‌های سازمان ملل به کابل سفر کردند و قول دادند تا تحریم‌های ضد رهبری حزب اسلامی را پیش از کریسمس بردارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.