دو عضو خارجی کمیسیون انتخابات افغانستان معرفی شدند

- ۰۷ جوزا ۱۳۹۸

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که دو عضو بین‌المللی کمیسیون انتخابات افغانستان معرفی و رسما به کار آغاز خواهند کرد.
دو عضو جدید کمیسیون انتخابات افغانستان خانم الوینا و احمد اسحاق احسن هستند.
احمد اسحاق احسن، بیش از این هشت سال رییس کمیسیون انتخابات کنیا بوده است، ولی اطلاعات بیشتری درباره سابقه کاری خانم الوینا موجود نیست.
mandegarاین دو توسط سازمان ملل به حکومت وحدت ملی معرفی و بعد از تایید رییس حکومت رسماً به عنوان عضو کمیسیون انتخابات افغانستان معرفی شده‌اند.
عضویت افراد خارجی در کمیسیون انتخابات افغانستان بارها خبر ساز شد. در سال ۱۳۹۱ وقتی قانون جدید انتخابات افغانستان تصویب شد، عضویت خارجی‌ها با مخالفت حامد کرزی، رییس‌جمهور پشین این کشور مواجه شد.
پیش از آن در میان اعضای پارلمان افغانستان نیز مخالفان و موافقان حضور افراد خارجی وجود داشتند. مخالفان، عضویت خارجی در کمیسیون را «ناقض حاکمیت ملی و قانون اساسی» می‌دانستند، ولی موافقان حضور آن تاکید داشتند که اگر پای سازمان ملل در بین نباشد، کل ساختار نهادهای انتخاباتی «طرفدار حکومت» می‌شود.
هرچند که در آن زمان در نهایت مجلس به حضور دو عضو بین‌المللی رای داد ولی زمانی که قانون برای امضا به ریاست جمهوری رفت، آقای کرزی صریحا با آن مخالف کرد و استدلالش نیز این بود که عضویت خارجی‌ها در این کمیسیون، در مخالفت با استقلال و مصالح ملی افغانستان است و او چنین چیزی را نمی‌پذیرد.
با ایجاد تنش در انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان، انتقادها از اعضای کمیسیون انتخابات افزایش یافت. شماری از نامزدها نتایج انتخابات را نپذیرفتند و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.
یکی از نکات اصلی توافق‌نامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی این است که نظام و ساختار نهادهای انتخاباتی افغانستان باید اصلاح شوند که اصلاحاتی توأم با انتقاد به میان آمدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.