چه‌گونه استرس‌های دوران نامزدی را مدیریت کنیم؟

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۲

بخش نخست
یکی از مهم‌ترین مراحل زنده‌گی هر انسانی ازدواج است و انتخاب همسر، اساسی‌ترین انتخابی که هر فرد در دوران زنده‌گی‌اش انجام می‌دهد.
اگر از هر فرد مجردی بپرسیم که چه ملاک‌هایی را برای انتخاب همسر آینده خود در نظر گرفته‌ است، مطمیناً او در میان ملاک‌های خود، به داشتن علاقه دوطرفه نیز معتقد است.
در واقع اکثر افراد اعتقاد دارند که ازدواج باید از روی عشق و علاقه صورت پذیرد؛ حال بعضی، علاقه و روابط منطقی را می‌پذیرند و بعضی دیگر، عشق ظاهری و بعضی دیگر، هر دو را توأمان.
اما تنها شروع زنده‌گیِ مشترک با هر نوع اعتقادی در مورد عشق و علاقه از سوی طرفین کافی نیست؛ یعنی حتا اگر عشق بین آن‌ها واقعی و بدون ترس باشد و نفر مقابل را به‌خاطر لیاقت‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های اجتماعی و فردی دوست داشته باشند، بازهم باید مهارت‌هایی را پیش از ازدواج بیاموزند تا بتوانند به خوبی دوران پیشِ رو را مدیریت کنند و باعث آرامش، امنیت و افتخار یکدیگر شوند.
طی مراسم ازدواج، معمولاً دورانی بین نکاح و عروسی در نظر گرفته می‌شود. خانواده‌ها به خاطر مسایل شرعی و اخلاقی، پس از پسند کردن و شناخت یکدیگر و قبول شرایط، دوران کوتاهی را به‌ عنوان دوران نامزدی در نظر می‌گیرند و بعد از آن، قبل از این‌که مراسم عروسی را به‌پا و عروس و داماد را راهی خانه خودشان کنند، آن‌ها را به نکاح یکدیگر درمی‌آورند.
همه آن‌هایی که سال‌ها از دوران نامزدی‌شان گذشته، وقتی به تازه‌عروس و دامادها نگاه می‌کنند، شاید به نوعی حسرتِ آن دوران را می‌خورند و چنین به آن‌ها گوشزد می‌کنند که تا می‌توانند از این لحظات لذت ببرند.
روان‌شناسان بر این اعتقادند که این دوران می‌تواند برای خیلی از زوجین دوران سختی باشد؛ چرا که آن‌ها به‌‌دلیل بی‌تجربه‌گی قادر به مدیریت درست مسایل نیستند و این‌چنین بیان می‌کنند که حتا هستند زن و شوهرهایی که پس از مراسم عروسی به خانه خود رفته‌اند و به کمک هم توانسته‌اند خیلی از مشکلات زنده‌گی را حل کنند، اما همین زوجین در مدت زمان قبل از عروسی به محض روبه‌رو‌شدنِ با موضوعی که مطابق میل‌شان نبوده، سریعاً نسبت به همسر خود موضع‌گیری کرده و خانواده‌ها را وارد ماجرا کرده‌اند.
اما برای این‌که از استرس‌ها و درگیری‌های احتمالی کاسته شود، باید افراد از همان روزی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، درست رفتار کردن، مدیریت برنامه‌ها و آینده‌نگری را نیز از اصول اولیه یک ازدواج موفق بدانند و در جهت آن گام بردارند.

همه‌چیز را مشخص کنید
عروس و دامادها مضطرب انجام مسایلی هستند که می‌بایست برای شکل‌گیری مراسم عروسی طبق عرفِ دو خانواده صورت پذیرد. مشخص نبودن مسایل دیگری مثل وضعیت شغلی پسر، خانه، باقی ‌ماندن قسمتی از تحصیل دختر یا پسر و … نیز می‌تواند بر شدت این نگرانی‌ها بیافزاید. برای این‌که زوجین از چنین اضطراب‌هایی بکاهند، باید قبل از نکاح و خواستگاری و قبل از این‌که دل‌بسته‌گی‌های دوطرف بیشتر شود، تمام موضوعات را صادقانه با یکدیگر مطرح کرده و خواسته‌های منطقیِ خود را بیان کنند و در این بین احیاناً اگر مشکلی هم باشد که فکر می‌کنند قادر به حلش نیستند، آن را به کلان‌ترها واگذار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.