رییس‌جمهور غنی: جایگاه تاریخی و توریستی افغانستان را احیا می‌کنیم

- ۱۷ جوزا ۱۳۹۴

دو شنبه ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

 

رییس‌جمهور غنی در دیدار با هیأت عالی‌رتبۀ کشورهای عضو سازمان سارک، تخریب مجسمه‌های بودا را به معنای حمله بر میراث‌های تاریخی کشور دانسته و گفته است که جایگاه تاریخی و توریستی افغانستان را دوباره احیا می‌کنیم.
براساس خبرنامۀ ریاست جمهوری، در این دیدار که دیروز در ارگ انجام شد، رییس‌جمهور غنی از تشریف‌آوری آنان به افغانستان و انتخاب بامیان به عنوان mnandegar-3مرکز فرهنگی کشورهای عضو سازمان سارک تشکری کرد.
رییس‌جمهور کشور گفت که افغانستان با کشورهای عضو سازمان سارک رابطه هزاران ساله دارد و حضور شما در مراسم رسمی نامگذاری بامیان به عنوان نخستین مرکز فرهنگی کشورهای عضو سازمان سارک این روابط را بیشتر از پیش مستحکم ساخت.
رییس‌جمهور خاطر نشان کرد که افغانستان برای دو هزار سال مرکز تبادله کالاهای تجارتی و مراودات مردمی در آسیا بود. او در مورد شهر آی خانم نیز صحبت کرد و آن را یکی از شهرهای تاریخی دانست که دارای ماستر پلان شهری بود.
رییس جمهور غنی گفت که استعمار نتوانست افغانستان را تصرف نماید اما کشور ما را به حاشیه راند.
رییس جمهور کشور ضمن این‌که تخریب مجسمه‌های بودا را به معنای حمله بر میراث‌های تاریخی کشور دانسته، گفت که ما جایگاه تاریخی و توریستی افغانستان را دوباره احیا می‌کنیم.
رییس جمهور با اشاره بر این‌که دو هزار سال قبل در شمال کشور رسم‌الخط وجود داشت، گفت که آثار باستانی بخشی از تاریخ ماست و ما به آن افتخار می‌کنیم.
رییس جمهور غنی همچنان گفت که در بعضی محلات هنگام استخراج معادن به آثار تاریخی بر می‌خوریم که مدیریت آن به احیتاط کامل نیازمند است و از کشورهای عضو سازمان سارک خواست تا تجارب شان را در این عرصه با افغانستان شریک سازند.
سپس، سکرتر جنرال سازمان سارک ضمن این‌که از میزبانی و مهمانوازی گرم دولت و مردم افغانستان تشکری کرده، گفت ما علاقه‌مند بودیم تا بیشتر از جاذبه‌های توریستی و محلات تاریخی افغانستان دیدن نمائیم.
وی گفت که تاریخ فرهنگی افغانستان بسیار جالب است و ما باید از این داشته‌های تاریخی بیشتر مستفید شویم.
در این دیدار سکرتر جنرال مرکز فرهنگی سارک نیز صحبت کرده گفت که مراسم رسمی نامگذاری بامیان به عنوان نخستین مرکز فرهنگی کشورهای عضو سازمان سارک به موفقیت پایان یافت.
وی برگزاری مراسم مذکور را در راستای معرفی جاذبه‌های تاریخی افغانستان مفید خوانده گفت که از این پس سلسله برگزاری برنامه‌ها و فیستیوال‌های فرهنگی در بامیان ادامه خواهد یافت.
هیأت عالی‏‎رتبۀ سارک به منظور اشتراک در مراسم رسمی نامگذاری بامیان به عنوان نخستین مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک یا سازمان همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا به افغانستان آمده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.