تمایل دوبارۀ کابل به دهلی نخست‌وزیر هند به کابل می‌آید

گزارشگر:شنبه 23 عقرب 1394 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۴

نخست‌وزیر هند، پس از سفر دوروزۀ حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان به هندوستان، به زودی به کابل می‌آید.
سفر نارندرا مودی به افغانستان پس از کش‌وقوس‌های زیاد کابل با دهلی در طی یک سال گذشته صورت می‌گیرد.
منابع گفتند که مقام‌های دو کشور در حال بررسی جزئیات برنامه سفر نخست وزیر هندوستان به افغانستان هستند.
mandegar-3مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان هفتۀ گذشته سفری دو روزه به دهلی نو انجام داد و علاوه بر دیدار با همتای هندی خود، با شماری از مقام‌های بلند پایه هند در باره همکاری‌های نظامی به ویژه کمک‌های دهلی نو برای تقویت نیروهای هوایی کابل، گفت‌و‌گو کرد.
منابع دولت افغانستان گفتند که در سفر اتمر به هندوستان، طرفین همچنین در باره تحویل چهار فروند بالگرد بمب افکن «ام ای ۲۵» هند به افغانستان گفت‌وگو شده است.
تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که کابل و دهلی نو در سفر اتمر به آن کشور در باره مبارزه مشترک علیه تروریسم و کمک‌‍های امنیتی و اقتصادی هند به افغانستان، گفت و گو کرده اند.
رسانه‌های هند، پیش از سفر اتمر به دهلی نو گزارش دادند که هند چهار فروند هواپیمای جنگی MI25 به افغانستان کمک می‌کند. کابل پیش از این هم در سال ۲۰۱۳ میلادی از دهلی نو تقاضای کمک نظامی کرده بود، اما بی پاسخ مانده بود.
افغانستان، به موازات کاهش همکاری‌های امنیتی و سیاسی با اسلام آباد، رقیب دیرینه دهلی نو، به هندوستان، نزدیک شده است و نماینده‌گان مجلس افغانستان، از گسترش همکاری های امنیتی با هند استقبال کرده اند.
کارشناسان می‌گویند اهمیت افغانستان برای هندوستان، مانند اهمیت پاکستان برای چین است.
پس از روی کارآمدن دولت وحدت ملی، کابل به شکل بی‌پیشینه‌یی به اسلام‌آباد تمایل نشان داد و برخی از مقام‌های پاکستان هم رییس جمهور غنی را همکار و متحد خوب خود اعلام کردند؛ اما دیری نگذشت که روابط دو کشور بار دیگر برهم خورد.
کابل معتقد است که اسلام آباد در قبال افغانستان صادق نیست و از هر راه ممکن برای تضعیف و سرنگونی حکومت در کابل کار می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.