تحلیلگران ضمن هشدار از بحران کنونی: نخبه‌گان سیاسی بسیج شوند

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
mnandegar-3در شرایط بحرانی کنونی، نخبه‎گان و شخصیت‎های موثر سیاسی باید دور هم جمع شوند و برای هرج‌ومرج سیاسی- اجتماعی کنونی راه‎حلی را پیش‎کش نمایند.
شماری از آگاهان و استادان دانشگاه، در حاشیۀ کنفرانس «افغانستان به کدام مسیر روان است»، با تأکید بر این مطلب، بر بسیج نخبه‎گان تأکید ورزیدند.
آنان می‌گویند، نخبه‌گان به عنوان نیروی نجات ملی باید بسیج شوند و به دور از منافع سمتی، قومی، شخصی و حزبی در کنار هم بیایند و کشور را نجات بدهند.
اخیراً «کنفرانس آجندای ملی» با برگزای نشستی زیر عنوان «افغانستان به کدام مسیر روان است»، از نخبه‌گان افغانستان خواست تا نظریات و دیدگاه‌های خود را برای بیرون رفت از مشکلات جاری در کشور ارایه بدارند تا پس از تحلیل این دیدگاه‌ها یک راه‌حل همه‌شمول برای بیرون رفت از ناهنجاری‌های کشور پیشکش شود.
دکتر شمس‌الحق آریان‌فر نویسنده و پژوهش‌گر و یکی از اشتراک‌کننده‌گان این کنفرانس به روزنامۀ ماندگار گفت: تدویر چنین کنفرانسی در شرایط امروزی مهم و اساسی است؛ به‌خاطری که ما همواره در جزئیات چسپیده‌ایم و به اصل قضیه توجه نکرده‌ایم.
آقای آریان‌فر با اشاره به وضعیت جاری افغانستان، می‌افزاید: یک تعریف و موضع‌گیری مشخص از قضایا و تحولات در افغانستان وجود ندارد و این باعث شده تا در موارد مختلف ما چند دسته‌گی وجود داشته باشد و ما مسیر خود را از یاد ببریم.
این پژوهش‌گر می‌گوید که در شرایط امروزی افغانستان باید روشن ساخته شود که چرا جنگ به شدت جریان دارد، گروه‌های تازۀ تروریستی چرا به میان می‌آید و موقف بیرونی‌ها، دولت، مردم، روشنفکران، کشورهای همسایه و نخبه‌گاندر این زمینه چیست.
آقای آریان‌فر تأکید می‌کند:»کشورهای بزرگ در افغانستان منافع خود را دارند و چهره‌هایی‌که در درون حکومت هستند در هم‌آهنگی با این برنامه‌ها حرکت می‌کنند که در این میان، نخبه‌گان و رورشنفکران باید برای مردم آگاهی دهند تا ملت در روشنایی آنچه جریان دارد قرار گیرند.»
او می‌گوید: نخبه‌گان کشور باید ملت را به موضع‌گیری مشخص بکشانند تا کسانی که مداخلۀ نا سالم در کشور دارند آگاه شوند که ملت بیدار است و نمی‌شود بیش از این برنامه‌های شوم خود را ادامه دهند.
این پژوهش‌گر تأکید می‌کند: نخبه‌گان به عنوان نیروی نجات ملی باید بسیج شوند و بیرون از منافع سمتی، قومی، شخصی و حزبی در کنار هم بیایند و کشور را بهروزی برسانند.
در این حال، مهندس توریالی غیاثی یکی از آگاهان سیاسی با اشاره به برگزاری کنفرانسِ افغانستان به کدام مسیر روان است، می‌گوید: در شرایط امروزی، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی برای دولت وحدت ملی بسیار ممد تمام می‌شود، چون زوایای تاریکی را که حکومت‌داران متوجه نمی‌شوند در انتقادها و پیشنهادات نخبه‌گان روشن شود و به خطرات و تهدیداتی که عنوان می‌شود جدی گرفته شود.
این آگاه سیاسی هم‌چنان می‌گوید: نخبه‌گان افغانستان باید انسجام خود را بوجود آورند و رسالت خود را در قبال مسایل جاری افغانستان با دادن طرح ها و راهکارهای عملی به جا آورند و نشان دهند که برای نجات و آینده افغانستان حرف های بنیادی دارند.
در عین حال، حبیب حکیمی یکی دیگر از آگاهان سیاسی می‌گوید: «برگزاری نشست‌های نخبه‌گانی در شرایط امروزی افغانستان برای شناسایی مشکلات و پیداکردن راه‌حل‌ها بسیار مهم است و مهمتر از آن این است که این نشست‌ها باید در سطح افغانستان مطرح شوند و طیف بزرگی از شخصیت‌های ملی و سیاسی افغانستان در آن شرکت دادشته باشند.»
آقای حکیمی می‌افزاید: از مجموع نظریاتی‌که در نشست‌های نخبه‌گان مطرح می‌شود، باید تحلیلی صورت گیرد و یک راهکار جامع برای نجات افغانستان ترتیب شود.
این آگاه سیاسی تأکید می‌کند: باید در پشت سر این راهکار نیروی اجرایی نیز وجود داشته باشد و ما باید این نیروی اجرایی تشحیص دهیم و گام‌های عملی را برداریم. در غیر آن، بحث در حد تیوریکی باقی خواهد ماند و مشکلی را حل نخواهد کرد.
آقای حکیمی تصریح می‌دارد: در شرایط امروزی نخبه‌گان سیاسی باید به یک انسجام ملی برسند و باید برای افغانستان منافع کلان را تعریف کنیم که این اسجام ملی میتواند از یک طرف مقدمۀ برای ساختن جریان جدید باشد و به چالش رسیده‌گی کند.
هم‌چنان، فاروق بشر استاد دانشگاه کابل می‌گوید: برای تنویر اذهان عامه نخبه‌گان سیاسی کشور وظیفه دارند تا صدای خود را بلند کنند، چون رهبران تا هنوز به وعده‌های خود عمل نکرده اند و مشکلات مردم بیشتر از پیش بیداد می‌کند.
آقای بشر حکومت وحدت ملی را ناکام خوانده خاطر نشان می‌کند که رهبران دولت تا هنوز تنها به منافع شخصی خود اندیشیده اند و برای مقابله با تهدیداتی که مردم افغانستان را هشدار می‌دهد، هیچ برنامۀ روی دست ندارند.
این استاد دانشگاه باور دارد که اگر رهبران دولت به مشکلات مردم رسیده‌گی نکنند، آنان به پا خواهند خواست و حق خود را خواهند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.