واکنش‎ها در پی حمله به مقر شورای ملی/هند: در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم/ پاکستان: نیروهای امنیتی افغانستان را تحسین می‎کنیم

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۲ سرطان ۱۳۹۴

 

رییس مجلس نماینده‏گان در حال سخنرانی بود که انفجار نیرومند رخ داد و فضای مجلس را گَرد و خاک گرفت. آقای ابراهیمی با خونسردی‌تمام، نماینده‎گان را به آرامش فراخواند و گفت که انفجار ناشی از شارتی لاین برق است! استواری و قامت افراشتۀ عبدالرووف ابراهیمی پس از حملۀ سنگین طالبان به مقر شورای ملی، با تحسین‎ همگانی روبرو شده است.
mnandegar-3بسیاری‎ها در شبکه‎های اجتماعی، او را مجاهد و فرمانده نترس خواندند و استواری و شجاعتش را ستودند
سازمان ملل متحد و شماری از کشورها، حملۀ مهاجمان مسلح را به ساختمان شورای ملی محکوم کردند.
براثر حمله روز دوشنبه به شورای ملی کشور هفت مهاجم مسلح کشته و سی و یک غیرنظامی از جمله زنان و کودکان زخمی شدند.
مهاجمان انتحاری و مسلح طالبان صبح دوشنبه (۱ سرطان/ ۲۲ جون) به شورای ملی حمله کرده و جلسه عمومی را بر هم زدند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت که ابتدا یک موتر بمب‌گذاری شده در دروازه ورودی پارلمان انفجار داده شد. سپس جنگجویان تلاش کردند وارد ساختمان پارلمان شوند، اما نیروهای امنیتی مانع آن‌ها شدند و مهاجمان در ساختمان مجاور که زیر کار قرار دارد موضع گرفتند و دست به تیراندازی زدند.
حمله طالبان به ساختمان شورای ملی، خساراتی نیز درپی داشت.
این حمله واکنش‎های گسترده‎یی را در پی داشت.
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در بیانیه‌یی، حمله به شورای ملی را بی‌احترامی آشکار به دمکراسی خواند و اعلام کرد: طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان از جمله طالبان باید از حمله به غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی بپرهیزند.
نخست‌وزیر هند، حمله به مقر شورای ملی افغانستان را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.
مودی در پیامی این حمله را «بزدلانه و نامردانه» خوانده است.
نخست وزیر هند گفته است: حمله به پارلمان افغانستان، حمله به دموکراسی است.
او در پیامی در تیوترش نوشته است که هند در این شرایط در کنار مردم افغانستان ایستاده است.
پاکستان نیز این حمله را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی کشور که مهاجمان را از پا درآوردند، تمجید کرد.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌یی در این باره اعلام کرد: «دولت پاکستان حمله به ساختمان پارلمان در کابل را به شدت محکوم می‌کند. ما نقش نیروهای امنیتی را در مقابله موثر با این اقدام تروریستی، تحسین می‌کنیم.»
سخنگوی وزارت داخلۀ پاکستان در ادامه خاطر نشان کرد : «ما برای مبارزه مشترک با تروریسم در کنار برادران افغان خود ایستاده‌ایم».
وی افزود دولت پاکستان تروریسم را به هر شکل و روشی که باشد محکوم می‌کند و بر مبارزه علیه تروریسم با همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند
این درحالی است که نماینده‏گان مجلس، تحلیلگران و برخی از مقام‎های دولتی، پاکستان را مسوول این حمله عنوان می‎‏کنند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد: حمله به مردم بیگناه در ماه مبارک رمضان دشمنی آشکار با دین مقدس اسلام است و عاملان آن به هیچ دین و آیینی پایبند نیستند.
رییس مجلس نماینده‏گان در حال سخنرانی بود که انفجار نیرومند رخ داد و فضای مجلس را گَرد و خاک گرفت. رییس مجلس با خونسردی‌تمام، نماینده‎گان را به آرامش فراخواند و گفت که انفجار ناشی از شارتی لاین برق است. استواری و قامت افراشتۀ عبدالروف ابراهیمی پس از حملۀ سنگین طالبان به مقر شورای ملی، با تحسین‎ همگانی روبرو شده است.
بسیاری‎ها در شبکه‎های اجتماعی او را مجاهد و فرماندۀ نترس خواندند و استواری و شجاعتش را ستودند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :