دبیر کل ناتو: در پایان «فصل جنگی» در مورد پایان ماموریت‌مان تصمیم می‌گیریم

- ۰۵ سرطان ۱۳۹۴

شنبه  ۶ سرطان ۱۳۹۴

 

وزیران دفاع ناتو در نشستی در بروکسل تصمیم گرفتند که بعد از ارزیابی اجراآت نیروهای امنیتی افغانستان در «فصل جنگی» تابستان امسال تصمیم می‌گیرند که به چه سرعتی ماموریت آموزشی و مشورت دهی خود را کاهش داده و به پایان برسانند.
نیروهای امنیتی افغانستان که فعلاً از حمایت ناچیز نظامی خارجی برخوردار اند، در جنگ با طالبان در ماه‌های اخیر تلفات زیادی داده اند. گروه طالبان برعلاوه پایگاه‌های سنتی‌اش در mnandegar-3جنوب و شرق، حملات خود را در شمال کشور نیز شدت بخشیده اند.
ناتو اکثر نیروهای جنگی خود را در سال گذشته از افغانستان بیرون کرد و حدود ۱۲ هزار پرسونل برای آموزش نیروهای پولیس و اردوی افغانستان باقی مانده اند و قرار است که این برنامه در اواخر ۲۰۱۶ میلادی پایان یابد.
البته چنین برنامه ریزی شده است که پیش از ختم ماموریت «حمایت قاطع»، مربیان نظامی از پایگاه‌های محلی به کابل نقل مکان کرده و در آنجا به آموزش نیروهای افغان متمرکز شوند.
در برنامه اصلی در نظر گرفته شده است که چهار پایگاه محلی آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در آخر ۲۰۱۵ میلادی بسته شوند، اما حالا دیپلومات‌ها می‌گویند که برخی از این پایگاه‌های آموزشی ممکن است برای مدت بیشتر باز بمانند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بعد از گفت‌وگو با وزیران دفاع این پیمان و سرپرست وزارت دفاع افغانستان در بروکسل گفت که در مورد زمان ختم برنامه آموزشی هنوز تصمیمی گرفته نشده است: «ما می‌خواهیم که وضعیت را بعد از ختم فصل جنگی امسال ارزیابی کنیم.»
دبیرکل ناتو گفت که بعد از ختم فصل جنگی ناتو معلومات بیشتری راجع به چالش‌های امنیتی و ظرفیت نیروهای امنیتی افغانستان خواهد داشت.
بخش اعظم سربازان ماموریت آموزشی امریکایی هستند و افغانستان قبلاً از واشنگتن خواستار بطی ساختن خروج این نیروها شده است. بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ماه مارچ گفت که ۹۸۰۰ سرباز را تا آخر ۲۰۱۵ در افغانستان نگه می‌دارد، اما به برنامه خروج از افغانستان تا ۲۰۱۷ پابند است.
معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان خواستار انعطاف پذیری در سطح نیروهای خارجی در افغانستان شد: «فکر می‌کنیم همه درک کرده اند که نباید تنها براساس مهلت‌ها کار کنیم، ما باید به واقعیت‌های کنونی نگاهی بیندازیم.»
اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان گفت: «این مهم است که ما وضعیت را محتاطانه ارزیابی کنیم و افغانستان را با عجله ترک نکنیم.»
ناتو در نظر دارد که بعد از ختم ماموریت آموزشی یک ماموریت کوچکتر زیر رهبری ملکی را برای مشوره و راهنمایی نهادهای امنیتی افغانستان شروع کند. دبیرکل ناتو گفت کارها برای کمک به تقویت نیروی هوایی افغانستان جریان دارد.
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در این نشست گفت شمار کوچکی از جنگجویان «دولت اسلامی» یا داعش در افغانستان از خارج به این کشور نرفته اند، بلکه جنگجویانی اند که وفاداری خود را از یک گروه به گروه دیگر تغییر داده اند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.