کابل به ۵۰۰ ایستگاه شهری ضرورت دارد

گزارشگر:محمد عابد امیری/ یک شنبه 9 حوت 1394 - ۱۰ حوت ۱۳۹۴

ایجاد زیرساخت‌های شهری مربوط وزارت ترانسپورت نمی‌شود؛ بل‌که مربوط شهرداری کابل و ترافیک کابل می‌باشد. چون زمین از شهرداری است، بناً وظیفۀ ساخت ایستگاه‌ها نیز مربوط شهرداری می‌گردد.
حدود ۵۰۰ ایستگاه شهری در کابل نیاز است که ساخته شود تا از توقف و عدم فعالیت بس‌های شهری در کابل جلوگیری صورت گیرد

mandegar-3شهروندان کابل از نداشتن ایستگاه‌های شهری رنج برده و نهادهای مسوول را متهم به بی‌پروایی می‌کنند. نهادهای مسوول یک دیگر را متهم به بی‌پروایی و کوتاهی در خصوص ایجاد ایستگاه‌های شهری می‌کنند.
ترافیک کابل مسوولیت را بر دوش ادارۀ شهرداری می‌اندازد و شهرداری کابل هم می‌گوید که از این نهاد برای ساخت ایستگاه‌های شهری، پیشنهادی دریافت نکرده است.
کابل یکی از مزدحم‌‌ترین شهرهای افغانستان است و دست‌کم پنج میلیون‌ جمعیت دارد. در کنار سایر چالش‌ها، نداشتن سیستم ترانسپورتی در این شهر چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.
نبود ایستگاه‌های شهری و توقف بی‌جای راننده‌ها و جاده‌های کم‌عرض، سبب شده که برای پیمودن یک مسیر ده دقیقه‌یی نیم ساعت و حتا بیشتر از آن را صرف کنید.
اداره‌های دولتی می‌گویند که برنامه‌هایی را روی دست گرفته‌اند تا بتوانند به بحران ترافیکی در کابل نقطۀ پایان بگذارند.
عبدالقادر خان مدیر ترافیک شهر کابل در پاسخ به این پرسش که چرا در پایتخت ایستگاه‌های شهری وجود ندارد، به روزنامه ماندگار گفت که ما از نداشتن ایستگاه‌های شهری در کابل به مشکلات زیادی مواجه هستیم و مردم ما هم در این رابطه شکایت‌های زیادی دارند. او افزود که ادارۀ ترافیک کابل در طول ده سال بارها به ریاست شهرداری و دیگر مراجع مربوط پیشنهاد کرده که در چند نقطه مرکزی مشخص در پایتخت باید ایستگاه‌های شهری ایجاد شود تا مشکلات اداره ترافیک شهر کابل و مردم حل گردد.
مدیر ترافیک کابل گفت که در این رابطه ریاست شهرداری کابل توجه جدی نکرده است.
آقای قادری می‌افزاید: در این اواخر کمیته‌یی به نام «کمیته ترانسپورت»ایجاد شده که به شکل منظم کار خود را در جهت حل مشکلات ترانسپورتی انجام خواهد داد.
اما عبدالقادر آرزو رِییس نشرات شهرداری کابل اظهارات این مقام ترافیک را رد می‌کند.
آقای آرزو به روزنامۀ ماندگار گفت که ریاست ترافیک کابل چه وقت به ما گفته که این‌ منطقه را تخلیه کنید که ما نکرده‌ایم و زمینه را برای ساختن ایستگاه شهری فراهم نساخته‌ایم؟
او تصریح کرد: همکاری با ترافیک مسوولیت ماست؛ اما ما در رابطه به نداشتن ایستگاه‌های شهری تقصیری نداریم. چون تعیین جای ایستگاه‌های شهری مربوط ما نمی‌شود. هر زمانی که ریاست ترافیک یا وزارت ترانسپورت به ما بگوید که این نقطه را تخلیه کنید، ما حاضر هستیم با آن‌ها همکاری کنیم.
نبود بس‌های شهری نارضایتی شهروندان کابل را افزایش داده است. برخی منابع گفته‌اند که دولت بس‌های شهری را به دلایل نامعلوم متوقف ساخته و مردم از موترهای تونس و سرایچه در شهر استفاده می‌کنند که از یک طرف کرایۀ آن‌ها بالاست و از سوی دیگر، باعث ازدحام در شهر شده است.
شماری از شهریان کابل به منظور رسیدنِ سر وقت به کارهای شان، از موترهای شخصی و کرایی استفاده می‌کنند که این مسأله بر آلوده‌گی محیط زیستی در کابل نیز بی‌تأثیر نمی‌باشد.
شهروندان شهر کابل از وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌خواهند که بس‌های شهری را دوباره فعال کند تا قشر تهی‌دست و فقیر جامعه از پرداخت کرایه‌های بلند رهایی پیدا کنند.

نبود زیرساخت‌های شهری
در این حال، حکمت‌الله قوانچ سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که بس شهری وجود دارد، اما مشکل اصلی نبود زیرساخت‌های شهری است.
آقای قوانچ می‌افزاید: نبود ایستگاه‌های شهری منظم در شهر کابل باعث شده که بس‌های دولتی و خصوصی نتوانند درست فعالیت کنند. به طور مثال در پیش‌روی وزارت معارف یک ایستگاه شهری ملی بس وجود داشت که اکنون توسط وزارت معارف غضب شده و از آن پارگنک ساخته‌اند و اگر بس‌های شهری در آن‌جا توقف کند، از طرف ترافیک اجازه داده نمی‌شود.
آقای قوانچ سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوا نوردی در مورد اینکه چه تعداد بس‌های شهری در کابل فعال است، می‌گوید: در حدود ۱۰۰ عراده بس شهری دولتی در هفت ایستگاه شهری کابل فعالیت می‌کند.
سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌های شهری تنها مربوط وزارت ترانسپورت نمی‌شود، بلکه مربوط شهرداری کابل و ترافیک کابل می‌باشد. چون زمین از شهرداری است، بناً وظیفۀ ساخت ایستگاه‌ها مربوط شهرداری می‌شود.
آقای قوانچ افزود: امروزه ما شاهد مشکلات زیاد ترانسپورتی در شهر کابل هستیم. ریاست ترافیک و ریاست شهرداری کابل باید در این بخش کار جدی کنند.
او گفت که حدود ۵۰۰ ایستگاه شهری در کابل نیاز است که باید ساخته شود تا از توقف و عدم فعالیت بس‌های شهری در کابل جلوگیری صورت گیرد.
آقای قوانچ می‌گوید: وزارت ترانسپورت با کمیته‌یی‌که سه ماه قبل زیر نام «کمیتۀ ترانسپورت شهری» تحت ریاست جناب احمد ضیاء مسعود و با هماهنگی ریاست ترافیک و شهرداری کابل به وجود آمد است، همکاری می‎‌کند.
او گفت که این کمیته در مدت کوتاهی دست‌آوردهای خوبی داشته است و در چند روز آینده شما شاهد حل مشکلات ترانسپورتی در شهر کابل خواهید بود.
آقای حکمت الله قوانچ افزود که برای حل مشکلات ایستگاه‌های شهری ما با هماهنگی ریاست شهرداری کابل، ریاست ترافیک کابل و دیگر ادارات مربوط پلانی را ساختیم که به وزارت مالیه فرستاده شده و بعد از طی مراحل این پلان را ما به مشارکت سکتورهای خصوصی عملی خواهیم ساخت.
آقای قوانچ می‌گوید: ما کار عملی خود را روی ۱۶ ایستگاه که از پل محمود خان شروع می‌شود و به فرودگاه کابل خاتمه می‌یاب، آغاز میکنیم.
او گفت که کار روی این ایستگاه‎‌ها از سال پیش‌رو آغاز خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.