اعتراف وزیر داخله و سوال رییس عمومی امنیت ملی روایت‌گرِ چیست؟

- ۰۷ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۸ سرطان ۱۳۹۴

 

وزیر داخلۀ کشور دو روز پیش سخنانی را در مجلس نماینده‌گان مطرح کرد که بسیار تکان‌دهنده و تأییدکنندۀ نفوذِ استخباراتی دشمن در نهادهای امنیتی به‌خصوص در وزارت دفاع ملی بود. نورالحق علومی وزیر داخله در حضور رییس امنیت ملی و نمایندۀ وزارت دفاع ملی در مجلس گفت که پوسته‌های ارتش ملی در چند ولسوالی بدخشان به دشمن واگذار شده است. هم‌چنان رییس عمومی امنیت ملی در این در این نشست گفت که «اکنون سوال این است که چه‌گونه ۳ راکت‌انداز، ۴ قبضه کلاشینکوف، ۳۲ خشاب، ۳۴ قبضه بمب دستی و ۲۶ عدد فیوزِ بمب دستی به محل مجلس نماینده‌گان آورده شده بود؟»؛ اما او نیز به این سوال پاسخ نداد. بنابراین، پرسشِ ما نیز این است که: چرا رییس عمومی امنیت ملی، سوال را با سوال پاسخ می‌دهد و بر ابهام وضعیت می‌افزاید؟
این اظهارات و برخی اظهاراتِ دیگرِ رییس عمومی امنیت ملی و وزیر داخله نشان می‌دهد که دشمن در نهادهای امنیتی، در سطوح بسیار بالا و مختلف حضور دارد و این تأییدکنندۀ آن اظهاراتی‌ست که روزنامۀ ماندگار همواره مطرح کرده و امروز نیز آن را تکرار می‌کند.
نماینده‌گان حکومت که در مورد حملۀ گروهیِ انتحاریانِ طالب به مقرِ شورای ملی به مجلس نماینده‌گان توضیح می‌دادند و نیز دربارۀ ناامنی‌در قندوز و دیگر ولایت‌ها صحبت می‌کردند، به نکاتی اشاره نمودند که همه تعقیبِ جدی را می‌طلبد. حمله به پارلمان یک بارِ دیگر نشان داد که ستون پنجم در درون نهادهای امنیتی به‌شدت کار می‌کند و هر از گاهی که بخواهد، می‌تواند حمله‌یی را زمینه‌‌چینی کند؛ چنان‌که این سخن در اظهارات رییس عمومی امنیت ملی کشور نیز به‌نحوی تبارز یافته است.
هرچند حمله بر مجلس نماینده‌گان، تلفاتِ جانی در پی نداشت و فقط سببِ از بین رفتنِ حمله‌کننده‌گان شد و حتا نشان داد که نیروهای امنیتیِ ما توان مهارِ چنین حملاتی را دارند؛ اما وقوعِ آن رویداد شکِ همۀ مردم افغانستان و حتا کشوری مثل هند را برانگیخته و آن را وادار کرده که از دولتِ ما در مورد آن حمله خواهانِ اطلاعات شوند.
حمله به پارلمان از طرف دیگر، کارِ نهادهای کشفی و استخباراتیِ کشور را زیر پرسش قرار داده است؛ زیرا نفسِ وقوع چنین حمله‌یی، ضعفِ شدید نهادهای امنیتی را بازگو می‌دارد و سوال‌های بسیاری را متوجه مسوولان نهادهای امنیتی می‌کند. این‌که مسوولان در نهادهای نظامی امنیتی کشور، خود تأیید می‌کنند که دشمن در نهادهای امنیتی رخنه کرده و سربازان را وادار به عقب‌نشینی و ولسوالی‌ها را به طالبان واگذار می‌کنند و یا هم این‌که رییس امنیت ملی می‌گوید که کسانی اجازۀ تعقیب انتحاری‌ها را نداده‌اند؛ همه و همه نشان می‌دهد که ستون پنجم بسیار قوی شده و تا زمانی که علیه آن اقدام قاطع نشود، حوادث و ناامنی‌ها ادامه می‌یابند.
حالا که مسوولان امنیتی کشور، خود به وجود عوامل دشمن در دستگاه‌های امنیتی اعتراف کرده‌اند، باید تصفیۀ نهادهای امنیتی از شرِ ستون پنجم هرچه سریع‌تر عملی گردد. چهره‌ها و حلقاتِ همکار دشمن در نهادهای امنیتی شناسایی، بازداشت و به دادگاه نظامی سپرده شوند و به‌جای آنان، افراد صادق و وطن‌دوست گماشته شوند. امیـد می‌رود که مسوولان وزارت داخله و ریاست امنیت ملی، از محافظه‌کاری دست ‌بکشند و با قاطعیت، به تصفیۀ نهادهای امنیتی کشور ‌بپردازند. انتظار می‌رود که مجلس نماینده‌گان نیز این مهم را جدی بگیرد و نهادهای امنیتی را به شناسایی، معرفی، محاکمه و طردِ عوامل دشمن وادار بسازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.