دیگر کتاب‌های معارف در چاپ‎خانه‎های داخلی چاپ می‎شود

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۹ سرطان ۱۳۹۴

 

وزیر معارف افغانستان بیش از سه ماه پس از آغاز سال آموزشی قرارداد چاپ ۲.۱ میلیون جلد کتاب درسی را امضا کرد.
اسدالله حنیف بلخی هنگام امضای قرارداد این کتاب‌ها با ۱۱ چاپخانه داخلی گفت که این کتاب‌ها در ظرف ۲۰ روز در اختیار وزارت معارف قرار می‌گیرد تا به مکتب‌ها فرستاده شوند.
او افزود که مکاتب کشور به طور مجموعی به ۴۲ میلیون جلد کتاب درسی نیاز دارند که در حال حاضر حکومت وحدت ملی با چاپ هفت میلیون آن موافقت کرده و به دنبال چاپ این mnandegar-3۲.۱ میلیون کتاب، نزدیک به شش میلیون جلد کتاب دیگر هم به زودی چاپ خواهند شد.
آقای بلخی گفت که این کتاب‌ها باید در آغاز سال جاری خورشیدی که همزمان با آغاز سال آموزشی افغانستان است، در اختیار دانش آموزان قرار می‌گرفت.
اسدالله حنیف بلخی گفت که این کتاب‌ها به حمایت مالی و فنی دانمارک، یونیسف و سازمان توسعه بین‌ المللی آمریکا چاپ می‌شود. به گفته او، هزینه چاپ این کتاب‌ها ۱.۶ میلیون دالر برآورد شده است.
آقای بلخی گفت که این کتاب‌ها براساس سیاست دولت حکومت وحدت ملی افغانستان مبنی بر حمایت از اقتصاد داخلی، در چاپخانه‌های داخلی چاپ خواهد شد.
پیش از این کتاب‌های درسی معارف افغانستان در خارج از کشور چاپ می‌شد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، پیش از این در زمان وزارت فاروق وردک وزیر پیشین معارف گفت‌وگوهای مقدماتی برای چاپ این ۴۲ میلیون کتاب با مسئولان چاپخانه‌هایی در هند و ویتنام انجام یافته بود، اما قراردادی امضا نشده بود. آقای بلخی گفت: «پروژه‌ای که ما امروز شاهد [امضای] قرارداد آن هستیم، هم امتیاز و هم آزمونی برای چاپخانه‌های داخلی کشور است.»
به گفته او، پیش از این دلیل هزینه کم و کیفت بالای کار شرکت‌های خارجی در چاپ کتاب‌های درسی، روند رقابت به سود چاپخانه‌های داخلی نبود، اما پس از این کوشیده می‌شود که توانایی این چاپخانه‌ها بالا برده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :