سخنگوی ریاست جمهوری: «از گروه‌ها و کشورهایی‌که در صلح افغانستان دخیل هستند، خواست‌های مشخصی داریم»

- ۱۳ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۴/

 

مجیدی/
ریاست جمهوری می‌گوید که دولت افغانستان بعد از پخش خبر مرگ ملاعمر متعهد به انجام گفت‌وگوهای صلح است.
معاون سخنگوی ریاست جمهور می‌گوید که با حاضر شدنِ نمایندۀ با صلاحیت و تصمیم‌گیر طالبان، روند گفت‌و گوها دوباره آغاز خواهد شد.
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: متأسفیم که دور دوم گفت‌وگوهای صلح با پخش خبر مرگ ملاعمر به تعویق mnandegar-3افتاد.
او می‌افزاید که دولت افغانستان پس از مرگ رهبر گروه طالبان هم متعهد به برگزاری گفت‌وگوهای صلح که بر اساس اجماع ملی در افغانستان صورت گرفته، می‌باشد.
آقای هاشمی در پاسخ به پرسشی که ملا اخترمحمد منصور به عنوان رهبر گروه طالبان از طرف شماری از اعضای این گروه پذیرفته نشده، دولت افغانستان از این به بعد با چه ‌کسی مذاکرده خواهد کرد، گفت: «ما تحولات را به دقت نظارت می‌کنیم و زمانی مذاکره برگزار خواهد شد که نمایندۀ با صلاحیت طالبان که توانایی تصمیم‌گیری را داشته باشد، به میز مذاکره حاضر شود.»
معاون سخنگوی ریاست جمهوری هم‌چنان می‌گوید که در جریان سال‌های گذشته، تنها ملا عمر تصمیم‌گیر نهایی در گروه طالبان نبود بلکه طالبان چندین شورا دارند و صحبت‌های دولت افغانستان با هیأت با صلاحیت طالبان و گروه حقانی در شورای کویته صورت گرفت که آنان به تصویب و هم نظری گروه طالبان آمده بودند.
او می‌گوید،… ادامه صفحه ۶
از گروه‌ها و کشورهایی‌که…
رییس جمهور افغانستان همواره گفته که پاکستان در یک جنگ نااعلام شده با افغانستان قرار دارد و تأکید دولت همواره این است که بُعد اساسی آمدن صلح در کشور پاکستان می‌باشد؛ این کشور در نظارت از چگونگی فعالیت گروه‌های دهشت افگن و گروه‌های مخالف مسلح مهم و حیاتی می‌باشد.
رییس جمهور غنی در گفت‌وگوی ویدیویی‌ با شماری از مسوولان رسانه‌ها گفته بود که دولت افغانستان در جنگ با پاکستان قرار دارد.
معاون سخنگوی رییس جمهور در ادامۀ سخنانش با بیان این که صلح روندی طولانی مدت است، گفت: «ما انتظار تغییر یک شبه را نداریم و از گروه‌ها و کشورهایی‌که در صلح افغانستان دخیل هستند، خواست‌های مشخص داریم و منتظر عملی شدن این خواست‌ها از تمام جوانب هستیم.»
ملااختر منصور رهبر تازۀ گروه‌ها طالبان چند روز پیش در یک نوار صوتی گفت که آنان به جنگ ادامه می‌دهند و صلح پروژه‌یی است که از طرف بیگانگان طرح‌ریزی شده است، اما معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: آن‌چه که از اجماع و گفت‌وگوهایی که انجام شد و رییس جمهور از آن نتیجه به‌دست آورد، این است که باید صلح شود و از با استفاده از شیوه‌های سیاسی و مذاکره به نتیجه برسیم؛ اما این کار به این معنا نیست که صلح را از نقطۀ ضعف انجام داده باشیم؛ کسانی که شهروندان و حاکمیت ملی افغانستان را با چالش مواجه می‌سازند، نیروهای امنیتی افغانستان همواره آنان را هدف قرار خواهد داد.
او خاطر نشان می‌سازد که تأکید رییس جمهور همواره بر صلح باعزت و پایدار است و اگر کسانی این شرایط را نپذیرند، گزینۀ جنگ آماده است.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری تأکید کرد که گفت‌و گوهای صلح با گروه‌ها طالبان با حفظ حقوق و دست‌آوردهای شهروندان افغانستان دوباره آغاز خواهد شد.
به تعویق افتادن دور دوم نشست‌ها از سوی وزارت خارجۀ پاکستان، سبب ایجاد شک و تردیدهایی در میان آگاهان امور دربارۀ صداقت پاکستان در زمینۀ پیشبرد روند این مذاکرات شده است. یکی از تردیدهای عمده این است که حرکت پاکستان در جهت تقسیم طالبان به چند شاخه است.
آگاهان به این باورند که پاکستان به بهانۀ تقسیم طالبان به چندین گروه دیگر، در پی امتیازگیری بیشتر است.
گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که پاکستان با تقسیم‌ طالبان به چند شاخۀ دیگر، در پی نابودی روند گفت‌وگوهای صلح است.
قرار بود که دومین نشست رسمی مذاکرات صلح حکومت افغانستان با گروه طالبان روز جمعه (۹ اسد) در اسلام آباد برگزار شود؛ اما این نشست به دلیل افشای مرگ ملا عمر از سوی وزارت خارجۀ پاکستان، بنا به خواست مقام‌های ارشد طالبان تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :