استقبال فعالان مدنی از برنامۀ توزیع تذکرۀ برقی

- ۱۸ اسد ۱۳۹۴

دو شنبه ۱۹ اسد ۱۳۹۴/

 

روح الله بهزاد
mnandegar-3شماری از فعالان مدنی از اعلام توزیع شناس‌نامه‌های برقی استقبال کرده می‌گویند که این شناسنامه‎ها می‌تواند تغییر کلان و قابل ملاحظه‎یی را در کشور به وجود آورد.
اعضای جنبش تأمین عدالت اجتماعی دیروز با برگزاری یک نشست خبری در کابل گفتند که توزیع شناس‌نامه‌های برقی نفوس واقعی کشور را تثبیت کرده و باعث اعتبار جهانی می‌گردد.
آنان هم‌چنان گفتند که توزیع شناس‌نامه‌های برقی، انتخابات شفاف را تضمین کرده و در تأمین امنیت و کاهش جرایم جنایی موثر واقع می‌شود.
این فعالان مدنی تأکید کردند که توزیع این شناس‌نامه‌ها سبب عملی‌سازی پروژه‌های توسعه‌یی در کشور خواهد شد.
آنان از دولت خواستند تا بی‌درنگ توزیع شناس‌نامه‌های برقی را از شهرهای بزرگ و ولایات امن آغاز کند، در غیر آن با واکنش‌های جدی شهروندان مواجه خواهند شد.
این در حالی است که براساس فیصلۀ شورای وزیران، مرحلۀ آزمایشی توزیع شناس‌نامه‌های برقی، به‌تاریخ ۲۸ اسد ۱۳۹۴ در ولایت کابل آغاز می‌گردد.
احمد ذکی رییس جنبش عدالت اجتماعی در این نشست خبری گفت: برنامه‌های توسعه‌یی در افغانستان به‌دلیل نبود آمار دقیق شهروندان کشور تطبیق نمی‌شود که توزیع شناس‌نامه‌های برقی این پروژه‌ها را عملی خواهد ساخت.
آقای ذکی در ادامۀ سخنانش گفت: «اگر پیش از انتخابات ریاست جمهوری شناس‌نامه‌های برقی توزیع می‌شد، ما شاهد برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور می‌بودیم.»
این فعال مدنی، برگزارنشدن به‌موقع انتخابات پارلمانی افغانستان را شکست و ناکامی دولت عنوان کرده افزود: توزیع شناس‌نامه‌هایب رقی برای شهروندان هویت واقعی می‌بخشد و از کند کاری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
او با اشاره به‌حوادث امنیتی اخیر در کشور گفت که نبود شناس‌نامه‌های معیاری سبب شده تا نهاد‌های امنیتی و کشفی افغانستان نتوانند به‌گونۀ درست برای مهار این قضایا کاری انجام دهند.
در این حال، عین‌الدین بیک یکی از اعضای جنبش عدالت اجتماعی در این نشست خبری گفت: جنبش عدالت اجتماعی بارها تأکید داشت که شناسنامه‌های برقی همان‌گونه که از شورای ملی پاس شد، از سوی رییس جمهور نیز توشیح شده است و ما این‌کار دولت را تقدیر می‌کنیم که آنان به‌ تقاضا‌های شهروندان پاسخ مثبت گفتند.
آقای بیک همچنان تأکید کرد که توزیع شناس‌نامه‌های برقی باعث تأمین امنیت، رشد اقتصادی، روشن شدن نفوس واقعی کشور و برگزاری انتخابات شفاف می‌شود.
در اخیر این نشست فعالان مدنی با پخش اعلامیه‌یی گفتند که توزیع شناس‌نامه‌های برقی از منظر اقتصاد و تثبیت بودجۀ ملی، جایگاه ویژه‌یی دارد که شهروندان با داشتن آن می‌توانند به‌سهولت و سربلندی به هر کشور سفر کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.