نــی: روزنامه‌نگاران به اطلاعات کافی دسترسی ندارند

گزارشگر:سه شنبه 7 میزان 1394 - ۰۶ میزان ۱۳۹۴

اداره حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» از دولت و کمیسیون نظارت بر حق دسترسی به اطلاعات خواسته است که برای اجرایی‌شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات تلاش کنند.
مجیب خلوتگر، رییس اجرایی این اداره می‌گوید، هر چند قانون حق دسترسی به اطلاعات توشیح شده است، اما هنوز هم روزنامه نگاران به اطلاعات لازم دسترسی ندارند و موانع برای اجرایی شدن این قانون وجود دارد.
mnandegar-3آقای خلوتگر که دیروز به مناسبت روز جهانی حق دانستن، در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد از کمیسیونی که برای نظارت از قانون حق دسترسی به اطلاعات تشکیل شده خواست تا در راستای برداشتن موانع بر سر اجرایی شدن این قانون تلاش کند.
در سال ۲۰۰۲ نهادهای دادخواهی برای آزادی اطلاعات در شهر صوفیه بلغاریا ۲۸ سپتمبر را به نام روز جهانی حق دانستن نامگذاری کردند.
هدف از این مناسبت بلند بردن سطح آگاهی مردم در مورد حق دسترسی به اطلاعات از نهادهای دولتی به حیث یک وسیله برای حکومتداری خوب و نظام مردم سالاری خوانده شده است.
هر چند افغانستان در ۱۴ سال گذشته، پیشرفت های خوبی در عرصه آزادی بیان و کمیت رسانه ها بوجود آمده است اما مجیب خلوتگر امروز گفت که برای دسترسی به اطلاعات هنوزهم موانع عمده وجود دارد.
خلوتگر محرومیت خبرنگاران از اطلاعات، فشار بر خبرنگاران، خود سانسوری در سایه جنگ و زور اسلحه و بی خبری ماموران دولت از قانون حق دسترسی به اطلاعات را از موانع عمده بر سر اجرایی شدن این قانون خواند.
او تاکید کرد که هنوز هم روزنامه نگاران دست به خودسانسوری می زنند و به اطلاعاتی که شهروندان به آن نیاز دارند دسترسی ندارند.
به تاریخ ٢٣ سنبله اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان، نظرسنجی را منتشر کرد که برپایه آن ۷۲ درصد خبرنگاران افغانستان گفته بودند که در جریان کار با سانسور دست به گریبانند و در این نظر سنجی آمده که در افغانسان سانسور به شکل گسترده ای آن وجود دارد.
در این گزارش هشدار داده شده که با ادامه وضعیت حاضر، آینده آزادی بیان و آزادی رسانه ها با خطر جدی روبرو است.
این نظر سنجی براساس مصاحبه با ۳۳۵ خبرنگار در ۲۵ ولایت تهیه شده و در آن گفته شده که سانسور در افغانستان بیداد می کند.
مجیب خلوتگر امروز گفت که موجودیت فرهنگ محرومیت در نهادهای دولتی هنوز متداول است و بیشتر ماموران دولت با قانون حق دسترسی به اطلاعات و حق دانستن آشنایی کامل ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :