اوباما حمله بر شفاخانۀ پزشکان بدون مرز را یک تراژدی خواند

گزارشگر:دو شنبه 13 میزان 1394 - ۱۲ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا حملۀ هوایی نیروهای ناتو به شفاخانۀ پزشکان بدون مرز در ولایت کندز افغانستان را یک «تراژدی» خوانده و گفته است که وزارت دفاع کشورش تحقیقات گسترده‌یی را در این باره به راه انداخته است.
بان کی‌مون، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز این حمله را نکوهش کرده و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه و جامع در پیوند به این رویداد شده است.
در حملۀ هوایی شب جمعه (۱۰ میزان/مهر) نیروهای ناتو بر این شفاخانه، دست‌کم ۱۹ تن، به شمول ۱۲ کارمند سازمان پزشکان بدون مرز و ۷ بیمار، کشته و ۳۷ تن دیگر زخمی شدند.
آقای اوباما در اعلامیه‌یی گفته است که قبل از گرفتن تصمیمی دربارۀ این رویداد، نخست باید منتظر بود تا نتیجۀ تحقیقات مشخص شود.
سازمان پزشکان بدون مرز با «وحشیانه» خواندن این حمله، گفته است که ساختمان این شفاخانه از اثر این حمله به شدت آسیب دیده است. این سازمان خواهان تحقیقات آزاد و بی‌طرفانه و توضیحات دربارۀ این حمله شده است.
این شفاخانه در کندز ۹۲ بستر دارد، اما با افزایش شمار زخمیان در چند روز اخیر، شمار بسترهایش را تا ۱۵۰ افزایش داد
به گفتۀ مقام‌های سازمان پزشکان بدون مرز، این حمله پس از آن صورت گرفت که آن‌ها موقعیت این شفاخانه را از طریق جی‌پی‌اس به نیروهای ناتو و افغانستان مشخص کرده بودند.
این حمله زمانی صورت گرفته که شفاخانه پر از بیماران و پزشکان بوده است. مقام‌های این سازمان افزوده اند که ساختمان اصلی شفاخانه، بخش مراقبت‌های جدی، اتاق عاجل و بخش فزیوتراپی «بسیار دقیق» و به صورت مکرر هدف قرار گرفته اند؛ در حالی که ساختمان‌های اطراف آن کاملاً سالم باقی مانده اند.
این در حالی است که پس از بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز و شدت جنگ در کندز، پزشکان این بیمارستان از شهر متواری شده اند. عبدالمنان، آخرین پزشکی که از بیمارستان مرکزی کندز فرار کرده است، می‌گوید که وضعیت در شهر کندز بسیار بحرانی است؛ به همین دلیل همۀ کارمندان بیمارستان فرار کرده اند.
از سوی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که حملۀ هوایی به شفاخانۀ شهر کندز اگر به گونۀ عمدی صورت گرفته باشد، می‌تواند یک جنایت جنگی محسوب شود.
گروه طالبان هفتۀ پیش در حمله‌یی گسترده به شهر کندز، ادارۀ این شهر را به دست گرفتند، اما پس از سه روز، نیروهای امنیتی افغانستان با حمایت هوایی نیروهای ناتو، بخش‌هایی از شهر را دوباره تصرف کردند.
گفته می‌شود شماری از نیروهای نظامی آلمان به هدف همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان و بازپس‌گیری ولایت کندز از طالبان، به این ولایت فرستاده شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.