داکتر عبدالله در ولایت کنر: پس از ۲۰۱۴ به دوزخ نمی‌رویم

- ۲۳ میزان ۱۳۹۱

رییس ایتلاف ملی می‌گوید وضعیت سیاسی- امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ وخیم نخواهد شد؛ اما به یک راهکار نو و تغییر نیاز داریم.
داکتر عبدالله عبدالله که روز شنبه در جمع صدها تن از علما و مردم کنر صحبت می‌کرد، گفت: تبصره‌ها در خصوص وخیم‌شدن اوضاع کشور پس از خروج نیروهای خارجی، به گونه یی که مطرح می شوند، درست نیست.
رییس ایتلاف ملی به نگرانی‌هایی اشاره کرد که اخیراً از سوی برخی رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی در خصوص آینده افغانستان مطرح می‌شود.
گروه بین‌المللی بحران اخیراً در گزارشی گفته است که احتمال فروپاشی دولت افغانستان و جنگ داخلی پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ میلادی، وجود دارد.
دولت افغانستان با رد گزارش گروه بین‌المللی بحران، آن را «سیاسی و استخباراتی» خواند.
اما داکتر عبدالله عبدالله رییس ایتلاف ملی می‌گوید: خروج نیروهای خارجی و رسیدن سال ۲۰۱۴ را بسیار سخت می‌گیرند، گویی‌که مردم افغانستان به سوی دوزخ فرستاده می‌شوند.
او گفت که این جای خوشحالی‌ است که مسوولیت‌های کشور به خود نیروهای داخلی و مردم کشور سپرده می‌شود. او گفت که ما در این آزمون بسیار مهم، باید با اتفاق و وحدت ملی باهم کار کنیم.
رییس ایتلاف ملی افزود که شاید پس از سال ۲۰۱۴ افغانستان دچار مشکلاتی شود، اما این مشکلات طبیعی‌ست؛ زیرا زمانی‌که ما مسوولیت‌های امنیتی را از نیروهای خارجی تحویل می‌گیریم، باید چالش‌ها و ناگزیری‌های ناشی از آن را نیز تحمل کنیم.
او تصریح کرد: «وقتی ما ادعا می‌کنیم که مسوولیت‌های مان را خودمان برعهده می‌گیریم، تکلیف هم می‌خواهد، زحمت هم می‌خواهد؛ اما خوب است که دقت بیشتر داشته باشیم. پس از ۲۰۱۴ به یک راه‌کار جدید و تغییر نیاز داریم.»
رییس ایتلاف ملی افزود: «ما افغانستان را برای افغانستان می‌خواهیم، نه برای کشورهای همسایه و یا هم کشورهای  خارجی دیگر. ما افغانستان سربلند می‌خواهیم.»
اظهارات رییس ایتلاف ملی نشان می‌دهد که حکومت و اپوزیسیون در خصوص آینده کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، همسو هستند.

«بالای مردم صدا کنید»
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به تجاوزهای ارتش پاکستان بر مناطق سرحدی کشور خطاب به حکومت گفت که اگر توان مقابله با تجاوز را ندارید، بالای مردم صدا کنید.
رییس ایتلاف ملی افزود: تمامی مردم افغانستان در مصیبتی که اکنون در کنر جریان دارد، خود را شریک می‌دانند.
داکتر عبدالله گفت که چرا جلو این تجاوز گرفته نمی‌شود، اگر ارتش توان مقابله با تجاوزات بیرونی را ندارد، چرا از مردمِ «باغیرت و باننگ» استفاده نمی‌شود.
او خاطرنشان ساخت: «حکومت ادعا می‌کند که در برابر حملات ارتش پاکستان مقابله کرده نمی‌تواند. پس چرا تاکنون به مردم مراجعه نکرده است؟ ما می‌شنویم که می‌‍گویند در آن‌سوی سرحد نیز مردمانِ بی‌گناه هستند؛ ما هم نمی‌خواهیم که آن‌ها کشته شوند. اما حق دفاع از خود را داریم. پاسخ مردمانی که در این سوی خط (کنر) به شهادت می‌رسند را که می‌دهد؟»
رییس ایتلاف ملی در بخشی از اظهاراتش گفت که اهداف و مرام‌های شوم دشمنان مردم کنر و افغانستان، هیچگاهی به کرسی نخواهد نشست؛ آن‌ها هرگز نمی‌توانند غلامی‌ را بر مردم کنر تحمیل کنند.
سید جمال الدین و خیزش‌های مردمی کنونی
داکتر عبدالله عبدالله گفت که افتخار می‌کنم در میان مردم افتخارآفرین، مجاهد و با غرور کنر قرار دارم. او تصریح کرد: «کنر خاک سیدجمال الدین افغان است، خیزش‌ها و انقلاب‌ها در جهان اسلام ادامه حرکت سیدجمال الدین افغان است، او آغازگر انقلاب و اصلاحات در دنیای اسلام بود.»
داکتر عبدالله در بخشی از اظهاراتش به مردم کنر گفت که آن‌ها تاکنون نتوانسته اند و یا هم توفیق نیافتند که به مردم کنر خدمت کنند.  اما او به مردم وعده داد که از تمام راه‌های ممکن تلاش نهایی خود را به خاطر برطرف کردن چالش‌ها و معضلاتی که مردم کنر با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به کار خواهد بست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.