خواست سفیر پاکستان از دولت افغانستان: با والی کنر برخورد کنید

- ۰۱ عقرب ۱۳۹۱

پاکستان می‌گوید که برخی مقام‌های محلی و استخباراتی در جنوب و شرق افغانستان، از طالبان پاکستانی حمایت می‌کنند.
محمد صادق، سفیر پاکستان در کابل گفته است: برخی افراد سازمان‌های استخباراتی در سطح محلی هستند که از آن‌ها (طالبان پاکستانی) حمایت می‌کنند، من فکر نمی‌کنم که سیاست دولت افغانستان چنین چیزی باشد؛ اما افرادی در دولت افغانستان و تشکیلات این کشور هستند که از آن‌ها حمایت می‌کنند زیرا بدون حمایت آن‌ها نیروهای طالبان امکان تحرک آزادانه در این منطقه را ندارند.
او تاکید کرد: والی ولایت کنر علیه ارتش پاکستان اعلام مبارزه کرده است، اما حقیقت این است که وقتی والی ولایتی چنین چیزی می‌گوید ما انتظار داریم که دولت افغانستان با این والی برخورد کند.
وی افزود: کاملاً آشکار است که آن‌ها(مولانا فضل الله و طالبان پاکستانی) اینجا (افغانستان) هستند. ما گزارش‌های تایید شده‌یی داریم افرادی که در پاکستان حمله اجرا کردند و زخمی شدند به اینجا آورده شده و ما مکان‌هایی که آنها در آن تحت معالجه قرار دارند را شناسایی کرده‌ایم.
وی خاطرنشان ساخت که این مساله با دولت افغانستان و نیروی ایساف در میان گذاشته شده اما هر دو طرف موضعی اتخاذ کردند در این خصوص که قابلیت رفتن به ولایت کنر و مقابله با این مساله را ندارند.
اما دولت افغانستان همواره ادعاهای مقام‌های پاکستانی را بی‌بنیاد خوانده است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان با تاکید بر اینکه هیچ تروریستی از افغانستان به پاکستان حمله نمی‌کند، گفت: ما تمایل داریم که به مردم پاکستان اطمینان دهیم به هیچ تروریستی اجازه استفاده از خاک افغانستان را نخواهیم داد.
اما مقامات پاکستان می‌گویند، مولانا فضل الله در سال‌های اخیر پناهگاه‌هایی در ولایت کنر افغانستان داشته است.
صدیق صدیقی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه فضل الله در سه سال گذشته در ولایت کنر فعال بوده، گفت: خب تروریست‌هایی نیز هستند که سالیان دراز در خاک پاکستان زنده‌گی کرده‌اند.
جنان موسی‌زی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز پاسخ مشابهی داده و گفت: هرگونه مقایسه میان سیستم گسترده پناهگاه‌ها، اردوگاه‌های آموزشی، پشتیبانی و حمایت مالی و همینطور رهنمودهای استراتژیک که طالبان و دیگر شبه نظامیان از پاکستان دریافت می‌کنند، با چند نیروی طالبان مخالف با پاکستان که ممکن است در ولایت کنر و یا نورستان باشد کاملاً خلاف واقع، ناعادلانه و ناجوانمردانه است.
دومینیک مدلی، سخنگوی ناتو در افغانستان اظهار داشت که آن‌ها می‌دانند شبه‌نظامیان و تروریست‌ها در طول مرز تحرک آزادانه دارند اما افغانستان و پاکستان در این زمینه باید با یکدیگر مبارزه مشترکی را انجام دهند.
وی در مصاحبه با پایگاه نیوز گفت: نشست‌های منظمی میان افغانستان و پاکستان و ناتو برگزار می‌شود و دیپلماسی در جریان است و در طول مرز هماهنگی‌هایی وجود دارد اما همه این اقدامات باید ادامه پیدا کند تا تضمین شود امنیت میان دو کشور توسط هر دو طرف برقرار می‌شود.
وی تاکید کرد: حکم سازمان ملل به ناتو برای مبارزه با تروریست‌ها در مرز افغانستان اخیرا تمدید شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.