وزارت شهرسازی: برخی از ساختمان‌های کابل معیاری نیستند

گزارشگر:چهار شنبه 6 عقرب 1394 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۴

به دنبال آسیب‌دیدن ساختمان‌های رهایشی ساخته شده از سوی شرکت‌های ساختمانی خصوصی در زمین‌لرزۀ روز دوشنبه، اکنون وزارت امور شهرسازی علت آسیب‌پذیربودن این ساختمان‌ها را عدم نظارت نهادهای دولتی بر ساخت‌وساز شهرک‌های رهایشی و غیرمعیاری بودن آن‌ها عنوان می‌کند.
mnandegar-3این زمین‌لرزه با قدرت ۷٫۷ درجۀ ریشتر ساعت ۱:۳۰ پس‌ازچاشت روز دوشنبه بخش‌هایی از افغانستان و شماری از کشورهای منطقه را لرزاند. مرکز این زمین‌لرزه در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب‌شرق شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان در عمق ۲۰۰ کیلومتری زمین بوده است.
امرالدین سالک، معین مسلکی وزارت شهرسازی در گفت‌وگو با سلام‌وطندار، ساخت غیرمعیاری شماری از شهرک‌ها را پذیرفت و دلیل عمدۀ آن را عدم نظارت نهادهای دولتی از این شهرک‌ها عنوان کرد.
به گفتۀ آقای سالک تاکنون معلوم نیست که نظارت از ساختمان‌ها وظیفۀ وزارت شهرسازی است یا از شهرداری کابل. او می‌گوید که هم‌اکنون هر دو نهاد به گونۀ جداگانه از ساختمان‌های در حال ساخت نظارت می‌کنند.
سالک خواستار تعیینناظر بر ساخت‌وساز این ساختمان‌ها شد و گفت که باید یک ارگان مشخصاً مسؤولیت این بخش را به عهده داشته باشد.
این ساختمان‌ها در نتیجۀ زمین‌لرزۀ روز گذشته آسیب دیده اند
با این حال امرالله ابراهیم‌خیل، مهندس در بخش ساخت‌وساز ساختمان‌ها علت عمدۀ آسیب‌پذیربودن این ساختمان‌ها را غیرمعیاری ‌بودن شهرک‌های رهایشی و بی‌کیفیت‌ بودن مواد تعمیراتی عنوان کرد. آقای ابراهیم‌خیل می‌گوید که شهرک‌های رهایشی کنونی هیچ مقاومتی در برابر رویدادهایی چون زمین‌لرزه ندارند. او نیز حکومت را متهم به عدم نظارت از این شهرک‌ها کرد و افزود که اگر مرکز زمین‌لرزه دیروز کابل می‌بود؛ بیشتر آپارتمان‌های رهایشی خصوصی فرو می‌ریخت و جان بسیاری از مردم در خطر می‌افتاد.
ابراهیم‌خیل می‌گوید، شهرک‌های رهایشی کم‌ازکم باید در برابر زمین‌لرزه‌هایی با داشتن شدت ۸ درجۀ ریشتر مقاومت داشته باشند، اما ساختمان‌های کنونی خیلی کم‌تر از این میزان مقاومت دارند.
مظهر کاویانی، استاد دانشگاه پل‌تخنیک در بخش ساختمانی نیز در این زمینه گفت که اکثر ساختمان‌های کنونی مطابق با معیارهای بین‌المللی ساخته نمی‌شوند و هشدار می‌دهد که اگر وزارت شهرسازی بر ساخت‌وساز شهرک‌های رهایشی نظارت نداشته باشد، فاجعه‌یی بزرگ در آینده به وقوع خواهد پیوست.
بر بنیاد آمار مسوولان ریاست مبارزه با حوادث و رویدادهای طبیعی کشور، در نتیجۀ زمین‌لرزۀ روز گذشته ۸۰ تن کشته شدند و ۳۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند و هم‌چنان به ۴۴۰۰ خانه در ۱۱۵ ولسوالی که در ۱۴ ولایت هستند آسیب رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.