فاجعۀ نفوذِ آی‌اس‌آی در دانشگـاه‌های افغانسـتان

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 20 عقرب 1394 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۴

استخبارات پاکستان با سربازگیری از میان دانشجویان دانشگاه ننگرهار در صدد عملی‌کردن برخی از اهداف خویش می‌باشد.
شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند: نفوذ روز افزون آ‌ی‌اس‌آی پاکستان در درون دانشگاه‌ها برای سربازگیری از دانشجویان آغاز شده و این مساله برای افغانستان بسیار خطرناک و یک فاجعه است.
mandegar-3و اما شماری از استادان می‌گویند: در کنار استخبارات پاکستان برخی از استادانی که در کشورهای عربی تحصیل کرده اند نیز در سازمان دهی این گونه تظاهرات نقش دارند.
به گفته آنان، برخی از استادان که دیدگاه افراطی شان در میان مردم خریدار چندانی ندارد، از طریق دانشجویان می‌خواهند نظریات شان را عملی سازند.
ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه ننگرهار روز دوشنبه هفته جاری با برافراشتن پرچم های گروه طالبان، داعش و حزب اسلامی حمایت شان را از این گروه ها اعلام نمودند.
این دانشجویان با ترک نمودن کلاس‌های درسی در شهر و در منظر عام تجمع نموده و با برافراشتن پرچم گروه های طالبان و داعش شعارهای ضد حکومتی سر دادند.
یک تن از دانشجویان گفته که از جمهوری خسته شدیم، ما خلافت اسلامی می‌خواهیم، ما خلافت عادلانه میخواهیم ما نظام اسلامی می خواهیم.
این در حالیست که آگاهان رشد افراطیت در میان مردم را خطرناک و حکومت و جامعه جهانی را در جلوگیری از این کار ناکام می‌دانند.
جاوید کوهستانی آگاه سیاسی نظامی این عملکرد را سربازگیری عنوان کرده گفت: این اقدام بیان‌گرسربازگیری دانشجویان توسط استخبارات پاکستان است که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.
کوهستانی تاکید کرد: نفوذ آ‌ی‌اس‌آی پاکستان در دانشگاه‌ها روز افزون شده و این مساله برای افغانستان بسیار خطرناک است.
وی حمایت دانشجویان دانشگاه ننگرهار از طالبان و داعش را یک فاجعه خوانده گفت: در گذشته نیز چنین اتفاقاتی هم در دانشگاه کابل وهم در سایر دانشگاه‌ها رخ داده و نشانگر آماج قرار گرفتن نسل جوان توسط استخبارات پاکستان است.
به گفته این آگاه نظامی سیاسی، این اقدام دانشجویان ننگرهار را نشان می‌دهد که هنوزهم دیدگاهی افراط‌گرایانه در افغانستان خریدار بسیار دارد.
او می‌گوید: اما یک بخش این عملکرد بیان‌گرنارضایتی مردم از وضعیت موجود است، ناهنجاری‌هایی که در درون جامعه شکل می‌گیرد، زمینه واکنش‌های مردمی را به وجود آورد و استخبارات منطقه هم از این معضل به نفع خودشان استفاده می‌کنند.
او تصریح کرد: این اقدام یک فشار روانی بر حکومت وحدت ملی از سوی محصلان می‌تواند تلقی شود، زیرا برای کاهش فساد که به اوج خود رسیده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
و اما یکی از استادان دانشگاه کابل که نخواست نامی از او گرفته شود می‌گوید: برخی از استادان که دیدگاه افراطی شان در میان مردم خریداری چندانی ندارد، از طریق دانشجویان می‌خواهند نظریات شان را عملی سازند.
به گفته او: شماری از استادان که در کشورهای عربی تحصیل کردند و چون بیشترین تحصیلات شان تحت تاثیر مذاهب همان کشورها انجام شده، بنابراین برای پیاده کردن همان افکار خود که درآن‌جا فرا گرفتند؛ از دانشجویان استفاده می‌کنند.
وی افزود: درحال حاضر استادان تلاش می‌کنند دیدگاه همان کشوری را که در آن‌جا تحصیل کرده اند، به مغز محصلان تزریق کنند و این مساله سبب کشانیدن جوانان به طرف حرکات احساسات شده است.
این استاد دانشگاه با انتقاد از حکومت گفت: حکومت بی‌خبر از این مساله که ممکن است برای آینده افغانستان یک فاجعه باشد، به فکر منافع خود است.
او ضمن اینکه این گونه حرکات را حرکت‌های استخباراتی می‌داند نه حرکت‌های دینی- مذهبی می‌گوید: دست‌های استخباراتی کشورهای همسایه اکنون در صدد استفاده از جوانان برای رسیدن به مقاصد شان هستند.
وی افزود: بدون شک دست آ‌ی‌اس‌آی پاکستان در این مساله دخیل است و باید حکومت برای جلوگیری ازاین مساله اقدام جدی کند، ورنه عاقبت این گونه حمایت‌ها آن هم توسط دانشجویان بسیار خطرناک و فاجعه بار خواهد بود.
با این حال، اعضای مجلس سنا نیز از بلند کردن پرچم طالبان، داعش و حزب اسلامی به شدت انتقاد نموده و حکومت را در این خصوص به بی کفایتی متهم کردند.
به گفته سناتوران: بلند کردن پرچم طالبان، داعش و حزب اسلامی توسط دانشجویان دانشگاه ننگرهار بیان‌گر فعالیت گسترده مخالفان در دانشگاه ها و بسیار خطرناک است.
محی الدین منصف رییس کمیسیون تقنین مجلس سنا در این خصوص گفته که در ننگرهار تنها رییس دانشگاه مقصر نیست؛ بلکه تمام مسوولان مقصراند از والی شروع تا نهادهای امنیتی؛ زیرا وقتی چنین موضوع در یک نهاد اکادمیک مطرح می شود؛ از آنجا به سایر دانشگاه ها، مکاتب و مساجد نشات خواهد کرد.
در همین حال محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا به کمیسیون های ذیربط این مجلس وظیفه داد تا مسوولان مربوطه را فرا بخوانند و این مساله را بررسی کنند.
اما مسوولان وزارت تحصیلات عالی با آنکه حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند؛ اما تاکید کردند که این مساله را به طور جدی پی‌گیری می‌کنند که آیا تظاهرکننده‌گان دانشجو بودند یا خیر و سپس آن را با مطبوعات شریک خواهند ساخت.
دانشجویان معترض یکی از دلایل اعتراض شان را فساد اداری، وضعیت بد دانشگاه ننگرهار، عدم رسیده گی به دانشجویان، مدیریت استبدادی دانشگاه و تاخیر در پرداخت بدل اعاشه خود می دانند و می گویند که آنان به اعتراض ها ادامه خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.