ناظران اتحادیۀ اروپا: بیش از چهار میلیون رأی نیاز به بررسی همه‎جانبه دارد

گزارشگر:21 سرطان 1393 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۳

در این مرحله با اطلاعاتی که از نتایج ابتدایی، آن‎هم بدون بررسی دقیق به دست می‌آید، نتیجه نهایی مشخص نیست و امکان ندارد که با توجه به آرای چشمگیری که احتمال دارد باطل اعلام شود، در حال حاضر فردی را برنده قطعی اعلام کرد

ناظران اتحادیه اروپا در افغانستان گفته‌اند که حدود نصفِ مجموع آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مورد بازرسی قرار بگیرد. قبلاً آن‌ها خواستار تفتیش صرفاً شش هزار محل رأی‌دهی شده بودند.mnandegar-3
ناظران اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در کابل گفتند که «تحلیل آمار ارایه شده کمیسیون انتخابات منجر به این ارزیابی می‌شود که باید بین دو چهار میلیون رای دوباره ارزیابی گردند».
ناظران اتحادیه اروپا در افغانستان با اشاره به اعلام نتایج اولیۀ انتخابات ریاست‌جمهوری کشور بدون ارزیابی دقیق آرا، اعلام کردند که نتایج اعلام شده نیاز به بررسی همه جانبه دارد.
دفتر مطبوعاتی هیأت اتحادیه ناظران اروپا روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه‎یی اعلام کرد: نتایج ابتدایی اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات افغانستان نیاز به بررسی همه جانبه دارد.
در اطلاعیه مذکور آمده است: در این مرحله با اطلاعاتی که از نتایج ابتدایی، آن‎هم بدون بررسی دقیق به دست می‌آید، نتیجه نهایی مشخص نیست و امکان ندارد که با توجه به آرای چشمگیری که احتمال دارد باطل اعلام شود، در حال حاضر فردی را برنده قطعی اعلام کرد.
اطلاعیه افزوده است: افغان‌ها حق دارند که به رأی‌شان احترام گذاشته شود و کاندیداهای ریاست جمهوری حق پیگیری و بررسی تمام اتهامات مطرح شده در مورد تقلب را دارند.
براساس این اطلاعیه، ناظران اتحادیه اروپا بر ارزیابی جامع و دقیق آرای یک سوم محل‎های رأی‌دهی که شامل ۴٫۲ میلیون رأی است تأکید کردند.
به گفته این ناظران، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حال بررسی ۲ تا ۴ میلیون رأی در محلاتی است که مشکوک به تقلب هستند.
در این اطلاعیه آمده است که با وجود ۱۷ درصد افزایش در میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور اول، کمیسیون مستقل انتخابات ۹۰ درصد آرای مراکزی را که در مقایسه با دور اول کمتر مشکل داشته‌اند، باطل اعلام کرده است.
به نقل از این اطلاعیه، وجود اختلافات بین کاندیداها و کمیسیون مستقل انتخابات نگران کننده عنوان شده است.
هیأت ناظران اروپا همچنین تأکید کرد: نهادهای انتخاباتی افغانستان ارزیابی آرا را به شکل دقیق و با همکاری طرف‎های درگیر در فضای کاملاً بی‌طرفانه به پیش برده و محلاتی که میزان مشارکت مردم گسترده بوده و رأی به سود یک کاندیدای مشخص است به طور جدی بازنگری شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.