یک عضو هیأت حقیقت‌یاب: به‌شمول فاروق وردک ۱۵ رییس معارف نیز متهم به فساد اند

گزارشگر:دوشنبه 25 عقرب 1394 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۴

یک عضو حقیقت‌یاب پروندۀ فساد در وزارت معارف می‌گوید که آنان در جریان بررسی‌های خود از وزارت معارف دریافته اند که ۱۵ رییس معارف نیز متهم به فساد اند که تا هنوز پرونده‌های آنان بررسی نشده است.
پس از آن‌که وزیر جدید معارف و ادارۀ سیگار، از فساد گسترده در دوران مأموریت فاروق وردک در این وزارت پرده برداشت، هیأت حقیقت‌یابی طی فرمان mandegar-3رییس‌جمهور به‌ریاست نادرخان کتوازی به‌منظور بررسی و تحقیق از وزارت معارف تشکیل شد.
اعضای این هیأت از نماینده‌های مردم، نمایندۀ جامعۀ مدنی، دادستانی کُل و ریاست عمومی امنیت ملی، انتخاب شدند.
در ترکیب این هیأت نادرخان کتوازی، حمیرای ایوبی، قادر قلات‌وال، حاجی محمد ولی علی‌زی و خالق خان بالاکرزی از پارلمان، عطاالله ویسا و محمد داوود سلیم از جامعه مدنی و دوتن از نماینده‌های با صلاحیت دادستانی کل و امنیت ملی شامل هستند.
حمیرا ایوبی، یکی از اعضای این هیأت به روزنامه ماندگار گفت: هیأت گزارش خود را تکمیل کرده‌ و امروز (دیروز یکشنبه‌۲۴عقرب) آخرین روز تکمیل گزارش است که آن‌ را به‌رییس جمهور می‌سپاریم.
این عضو هیأت حقیقت‌یاب فساد در وزارت معارف، با آن‌که از ارایۀ جزییات تحقیقات‌شان خودداری می‌کند، اما می‌گوید:»یکی از دوسیه‌هایی که در ریاست تفتیش بود را به‌دقت مطالعه کردم، تقریباً ۱۵ تن از روسای معارف ولایات کشور متهم به‌فساد در این وزارت هستند که دوسیه‌های‌شان تا هنوز طی مراحل نشده است.»
این عضو هیأت حقیقت‌یاب بیان داشت: در بررسی‌های خود موارد و اختلافات بزرگی را در بخش‌های مختلفی مانند زیربنا، تهیه و تدارکات، خدمات، تعداد معلمین، مکاتب، شاگردان، قراردادها و… دریافتیم که جزییات آن در گزارش بیان شده است.
به گفتۀ بانو ایوبی، آنان در بررسی‌های چهار ماهۀ خود در یافته اند که مشکلات زیادی در سایر ادارات دولتی افغانستان نیز وجود دارد.
این عضو هیأت حقیقت‌یاب از رییس جمهور می‌خواهد تا به‌بررسی سایر ادارات حکومتی نیز اقدام کند.
او ادامه داد: «در جریان چهار ماهی که ما روی پروندۀ وزارت معارف کار کردیم، اشخاص متخلف، خیانت کار را پیدا کردیم که یا پول ملت را دزدیده اند و یا در وظایف خود بی‌نهایت غفلت و سوء استفاده کرده اند».
بانو ایوبی از حکومت و شخص رییس‌جمهور می‌خواهد تا عاملین فساد در وزارت معارف را افشا و به‌کیفر برساند. او می‌افزاید:»رییس جمهور باید زحمات ما را نادیده نگیرد، تا هم ما که در این مدت زحمت و خطرهای زیادی را متقبل شدیم روحیه بگیریم و هم مردم افغانستان به‌حکومت باورمند شوند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.