یک عضو کمیتۀ گزینش: ادارۀ امور مشکل‌تراشی می‌کند

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 30 عقرب 1394 - ۲۹ عقرب ۱۳۹۴

یک عضو کمیتۀ گزینش می‌گوید، برخی از افراد و ادارۀ امور با دلایل مبهم، مشکل‌تراشی می‌کنند و نمی‌خواهند تا این کمیته به‌کار خود آغاز کند.
به گفتۀ این عضو کمیتۀ گزینش، اگر سر از امروز روی آغاز به کار این کمیته، قدم‌های عملی برداشته نشود، آنان با اسناد نام‌های کسانی را افشا خواهند کرد که نمی‌خواهند کمتیۀ گزینش به کار آغاز کند.
mandegar-3یکی از هفت موردِ بستۀ نخستین پیشنهادی کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی، ایجاد کمیتۀ گزینش برای انتخاب کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی بود که ایجاد شده؛ اما تا هنوز این کمیته رسماً به‌کار خود آغاز نکرده است.
زمان‌گیر شدن آغاز کار کمیتۀ گزینش، پرسش‌ها و سروصداهای زیای را در کشور به میان آورده است.
محمدنعیم ایوب‌زاده یکی از اعضای کمیتۀ گزینش در گفت‌وگو با ماندگار می‌گوید: نهادهای جامعۀ مدنی و بقیه نهادهایی که در قانون به‌عنوان اعضای کمیتۀ گزینش تعریف شده‌اند، یک‌ماه پیش بعد از برگزاری انتخابات شفاف، اعضای خود را طی یک مکتوب به ادارۀ امور معرفی کردند.
آقای ایوب‌زاده می‌افزاید: در این مدت، جلسات گوناگونی با ادارۀ امور داشتیم و تقاضای ما این بود که کار این کمیته هر چه عاجل‌تر آغاز شود و آهسته آهسته به طرف اعتمادسازی برویم تاآماده‌گی‌ها برای برگزاری پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها گرفته شود.
اما به‌گفتۀ این عضو کمیتۀ گزینش: «برخی از افراد و ادارۀ امور به دلایل مبهم مشکل‌تراشی می‌کنند و نمی‌خواهند تا کمیتۀ گزینش به‌کار خود آغاز کند.»
آقای ایوب‌زاده از این افراد نام نمی‌برد و می‌گوید: ما نگران تأخیر در آغاز به کار کمیتۀ گزینش هستیم، چون انتخابات تنها بدیل برای صلح و ادامۀ دموکراسی جوان در افغانستان است.
به گفتۀ او: حکومت به دلایل نامعلوم علاقه‌مند شروع کار کمیتۀ گزینش نیست.
آقای ایوب‌زاده تأکید می‌کند: منتظر هستیم که باید کار کمیتۀ گزینش سر از روز شنبه (امروز)، چنانی که اعلام شده بود، آغاز شود. اگر دیدیم که این کار طولانی شد، ما با اسناد نام کسانی که را بهانه‌تراشی می‌کنند و تلاش دارند تا پروسۀ انتخابات را به چالش بکشند، افشا می‌کنیم.
این عضو کمیتۀ گزینش از رییس جمهور غنی می‌خواهد تا دست کسانی را که مانع تراشی می‌کنند بگیرد، در غیرآن، دولت وحدت ملی به طرف ناکامی‌های بیشتر می‌رود.
در این حال، مسؤولان شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی (اکسین) می‌گویند، با آن‌که تمامی نهادها نماینده‌های‌شان را برای عضویت در کمیتۀ گزینش معرفی کرده، اما کار این کمیته تاکنون آغاز نگردیده است. مسؤولان این شبکه از سران حکومت می‌خواهند تا هرچه زودتر کار این کمیته را آغاز کنند.
به باور مسؤولان این شبکه، هرگونه تأخیر بدون موجب در کار کمیتۀ گزینش، سبب کندشدن روند اصلاحات انتخاباتی شده و برگزاری انتخابات آینده را به چالش می‌کشد.
اعضای شبکۀ اکسین روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، در نشستی خبری گفتند که برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه می‌تواند اعتماد دوبارۀ شهروندان را جلب و آن‌ها را بسیج کند.
از سوی دیگر، سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است:همه چیز برای آغاز به کار کمتیۀ گزینش آماده است، تنها روی نمایندۀ جامعه مدنی جنجال است و فعالان مدنی تاهنوز نمایندۀ ‌شان را نتوانسته‌اند گزینش کنند. به گفتۀ او: فعالان مدنی باید باهم کنار بیایند.
دین‌محمد گران، نادر هوتک، لطف‌الرحمان، فهیم دشتی، نعیم ایوب‌زاده، زرقا یفتلی و احمدضیا لنگری به ترتیب به عنوان نماینده‌گان دادگاه عالی، کمیسیون‌های اصلاحات اداری، نظارت بر تطبیق قانون اساسی، نهادهای رسانه‌یی، نهادهای مدنی، نهادهای دفاع از حقوق زن و کمیسیون حقوق بشر به عنوان اعضای کمیتۀ گزینش معرفی شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.