سفیر هند در کابل: پاکستان شبکۀ حقانی را در رهبری طالبان قرار می‌دهد

گزارشگر:شنبه 14 قوس 1394 - ۱۳ قوس ۱۳۹۴

امر سینها سفیر هند در کابل می‌گوید، حمله بالای ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان در منطقۀ کچلاغ ایالت بلوچستان پاکستان نشان می‌دهد که درزها و اختلافات بین طالبان افزایش یافته است.
به گفتۀ وی، در این حالت هند باید مداخله کند، چون پاکستان صرف با یک گروه طالبان گفت‌وگو می‌کند و در تلاش آن است که شبکۀ حقانی را به حیث mandegar-3رهبری طالبان به جامعۀ جهانی معرفی کند.
امرسینها سفیر هند در کابل در صحبت با روزنامۀ «دهندو» گفته است، پاکستان به شبکۀ حقانی در رهبری طالبان جای داده است و به نظر می‌رسد که به ابتکار پاکستان این شبکه به حیث طالبان توسط جامعۀ جهانی شناخته شود.
آقای سینها در مورد اظهارتی هم صحبت کرده است که وی در مورد ملاقات اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با نواز شریف صدراعظم پاکستان کرده بود. این ملاقات بین رییس جمهورغنی و نواز شریف در حاشیۀ اجلاس «تغییر اقلیم جهان» در پاریس صورت گرفت.
امرسینها گفته است، در شرایط حاضر اگر افغانستان با پاکستان همکاری کند، به مفهوم آن خواهد بود که به پاکستان اجازه می‌دهد رهبر طالبان را تعیین کند و این کاریست که نباید صورت گیرد، چون پروسۀ صلح افغانستان باید توسط خود افغان‌ها تعیین شود.
این در حالیست که نواز شریف صدراعظم پاکستان در جریان ملاقات با رییس جمهور افغانستان در پاریس، روی مذاکرات و امنیت منطقه‌یی صحبت نموده؛ از وی دعوت کرد تا برای اشتراک در کنفرانس قلب آسیا به اسلام اباد سفر کند.
به گفتۀ امرسینها، در شرایط حاضر تلاش‌هایی وجود دارد و عجله می‌شود که حتی شبکۀ حقانی به یک بخش از گفت‌وگوها بین پاکستان و طالبان مبدل شود.
امرسینها این پرسش را مطرح کرده است: به غیر از آن که شبکۀ حقانی از لیست تروریستی چندین کشور بیرون شود، چه نقش مثبت را بازی خواهد توانست؟
امرسینها سفیر هند در کابل گفته است، فرجام گفت‌وگوهای پاکستان با طالبان این خواهد بود که شبکۀ حقانی را به حیث رهبری طالبان به جامعۀ جهانی معرفی کند.
به گفتۀ وی، افغان‌ها در جنوب آسیا بسوی هند به مثابۀ یک ستاره درخشان می‌نگرند و انتظار آن را دارند که به خاطر منافع منطقوی به طور جدی حرف بزند.
آقای سینها گفته است، کنفرانس قلب آسیا فرصت‌های تازه‌یی را برای تامین صلح در افغانستان فراهم خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :