خلیل ‌زاد: پاکستان پایتخت گروه‌های هراس‌‌افگن است

گزارشگر:یک شنبه 15 قوس 1394 - ۱۴ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان می‌گوید که پاکستان همواره از طالبان و شبکه حقانی در سیاست خارجی خود استفاده کرده و گروه‌های تندرو را در خاک‌اش پناه می‌دهد.
این سیاست‌گر امریکایی در گفت‌وگویی ویژه با طلوع نیوز می‌گوید در ارزیابی‌های سفرش به کابل مشکلات و دست آوردهای یک سال گذشته حکومت را به بررسی گرفته است.
زلمی خلیل زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان اظهارداشت: «این کار نشان دهنده عدم موجودیت سیستم و طرز کار حکومت است که امیدوار هستیم که مثل اینکه در کندز اشتباهات صورت گرفت در میدان‌های جنگ آن در این بخش از آن پند بگیرند و دیگر اشتباهات صورت نگیرد.»
آقای خلیل زاد با اشاره به تلاش‌های حکومت افغانستان برای جلب کمک‌های نظامی کشورهای منطقه افزود که حکومت باید پیش از مطرح کردن این درخواست فرصت‌ها و زمینه‌های عملی آن را در نظر بگیرد.
سفیر پیشین امریکا در افغانستان ادامه داد: «در این شکی نیست که بدون کمک پاکستان و همکاری این کشور این گروه‌ها به نحوی که فعالیت می‌کنند و خطری را که به وجود آوردند برای افغانستان نمی‌بود. پاکستان مرکز و یا پایتخت این گروه‌ها است؛ چه از طالب بگوییم و چه از حقانی.در این شکی نیست که حتی در مجلسی که با طالبان صورت گرفت که در آن نماینده گان طالبان، شبکه حقانی هم حضور داشتند و جنرالان پاکستانی در کنار آنان نشسته بودند».
خلیل زاد گفت: «در قسمت گروه داعش روشنی وجود ندارد که بیشتر کدام کشور این گروه را کمک می‌کند مثلی که در بخش گروه طالبان و شبکه حقانی می توان به اطمینان گفت که پاکستان است.»
وی بر ایجاد شفافیت بیشتر در حکومت تأکید کرد و گفت که راهبرد تازه بارک اوباما خوش‌بینی‌های زیادی در بخش مبارزه با هراس افگنی در افغانستان ایجاد کرده است و وجود ۱۰هزار سرباز امریکایی در این کشور می‌تواند تا روند تجهیز و آموزش نیروهای افغان را سرعت دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.