زنان افغانی، ایرانی و تاجیک برندۀ جایزۀ صلح سیمرغ شدند

گزارشگر:شنبه 21 قوس 1394 - ۲۰ قوس ۱۳۹۴

جایزه چهارمین دور جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ به زنانی از افغانستان، ایران و تاجیکستان رسید.
جایزه بین المللی صلح سیمرغ در سال ٢٠٠٩ به ابتکار بنیاد آرمان‌شهر (OPEN ASIA) ایجاد شد. این جایزه، هر ٣٠ ماه یک بار، به افراد فعال در عرصه‌های هنر، فرهنگ و فعالیت‌های مدنی و شهروندی که بر وضعیت حقوق بشر، صلح و آزادی تاثیرگذار باشند، اهدا می‌شود.
در مراسمی که روز پنجشنبه، ۱۹ قوس به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در کابل برگزار شد، این جایزه به زنانی داده شد که بنیاد آرمان‌شهر از آنها به عنوان “پاسداران واقعی صلح” در سه کشور همسایه افغانستان، تاجیکستان و ایران یاد کرده است.
بنیاد آرمان‌شهر در خبرنامه‌ای به همین مناسبت گفته است: “این زنان مبتکر و بااندیشه، در عملکرد خود با جهان خودکامه و جنگ‌زده مقابله کرده و این نهاد را به ادامه‌ا‌ی مبارزه برای تغییر روابط ناعادلانه و خدمت به برابری امیدوار کرده‌اند.”
از افغانستان “حوریه مصدق، به دلیل فعالیت حقوق بشری در سطح ملی و بین‌المللی،‌ عمه سکینه، برای یک عمر بی‌باکی و عیاری در شکستن تابوهای جنسیتی، مریم دُرانی، برای مقاومت و ابتکار به رساندن صدای زنان قندهار و فرخنده رجبی، به دلیل نمونه و شاخص بودن نسلی از دختران جوان که با ابزار فرهنگ و دانش در ترویج روشن‌گری می‌کوشد”، توانسته‌اند این جایزه را بدست آورد.
به مهرانگیز کار از ایران نیز برای تقدیر از “یک عمر فعالیت در دفاع از حقوق برابر زنان و‌ آزادی” این جایزه داده شده‌ است.
گل‌رخسار صفی‌یوا از تاجیکستان برای تقدیر از “شاعر و نویسنده‌ توانمند و آگاهی که قلب سروده‌ها و نوشته‌هایش با تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و منطقه‌اش می‌تپد این جایزه داده شده و مهره‌نگار بهران‌یوا، به پاس یک عمر فعالیت اجتماعی برای زنان و کودکان” این جایزه تعلق گرفته‌ است.
گیسو جهانگیری، رئیس بنیاد آرمان‌شهر در مراسم اهدای این جایزه گفت: “مفتخریم که امسال این جایزه را به زنانی اهدا می‌کنیم که علیه هیچ‌کس جز بیداد و ناروایی به پا نخاسته‌اند، برای جامعه جوان ما در منطقه سرمشق‌اند و زندگی آنها در راستای برابری، عدالت و آزادی کل جامعه درخشان است. ما می‌خواهیم از زندگی و فعالیت‌های قدرتمند این زنان تجلیل کنیم.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.